Eniro

Trafikken migrerer til mobilen: Eniro forventer dobling av mobilinntekter i 2014

Pressemelding   •   feb 20, 2014 12:34 CET

(Oslo 20.02.2014) Ferske brukertall fra TNS Gallup viser at Gule Sider har hatt en økning i bruk av mobile tjenester med over 20 prosent det siste året. – Hvert tredje søk gjøres nå på mobil. Det er her vi forventer den største veksten, forteller Pierre Mårtensson, administrerende direktør i Eniro Norge.

Brukertallene for Gule Sider mobil økte fra 489 000 i fjerde kvartal 2012 til 595 000 i fjerde kvartal i 2013. Gule Sider ligger nå som nummer fire på listen over mobile innholdsleverandører, etter NRK, VG og Dagbladet.

– 34 prosent av alle Eniros søk kommer nå fra mobil og vi forventer en dobling av inntektene i løpet av 2014. Målet for 2014 er 600 millioner svenske kroner i mobile inntekter. I fjor var inntektene fra mobil på rundt 300 millioner, kommenter Mårtensson.

Nye adferdsmønstre gir forbrukerforflytting
Vi vil ha all informasjon først, der vi er og i tilpasset format.

– Lokale søk er størst på søkemotorene. Norske forbrukere vil ha informasjon om hva som tilbys der vi er, når vi trenger det. Finner vi ikke det vi leter etter så haster vi videre med nye søk. Det er nå viktigere enn noen gang for alle bedrifter og tilbydere av varer og tjenester å være synlige på mobilen. Vi fortsetter å satse stort i denne kanalen, sier Mårtensson.

Topp 5 på mobilen (ukentlige brukere)

• NRK Mobil* 1.527.000

• VG Mobil 1.522.000

• Dagbladet Mobil 837.000

• Gule Sider Mobil 595.000

• Aftenposten Mobil 574.000

*inkl. Yr.no

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Pierre Mårtensson, administrerende direktør Eniro Norge
Mobil 971 12 888 / pierre.martensson@eniro.com

Renate Morken, kommunikasjonssjef Eniro Norge
Mobil 476 03 968 / renate.morken@eniro.com

Eniro er den lokale søkemotoren. En smart snarvei til det du trenger, i din nærhet eller dit du skal. Eniro er Nordens største søkeselskap. Ved å bruke Eniros tjenester kan både bedrifter og privatpersoner på en enkel måte finne de produkter og tjenester man er interessert i, uansett om kanalen er internett, katalog eller mobil. Annonsørene kan aktivt markedsføre seg for kjøpeklare forbrukere og bedrifter, og dermed få nye kunder og økt fortjeneste.
Eniro er ett av de største lokale søkeselskapene i Norden og Polen, og selskapet har rundt 3200 ansatte, og har vært notert på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2012 var Eniros inntekter 3999 MSEK, med et resultat før avskrivninger (EBITDA) på 976 MSEK. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Mer om Eniro på www.enirogroup.com.

Eniro – Oppdag nærheten. Søk lokalt.