Nordiske Mediedager

Tre av fire redaktører utsatt for press og trusler

Pressemelding   •   mai 06, 2013 09:05 CEST

73 prosent av alle norske redaktører har opplevd å bli truet eller blitt utsatt for press på grunn av en sak de har arbeidet med, viser Medieundersøkelsen 2013. Nesten en av fem redaktører er blitt truet med vold.

Medieundersøkelsen, som skal presenteres i sin helhet på Nordiske Mediedager i Bergen 9. mai, viser at både redaktører og journalister stadig opplever at kilder prøver å sensurere mediene, og at trusler og press er vanlige metoder.

Et representativt utvalg av medlemmer i Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening har svart på undersøkelsen, som er utført av Respons Analyse på vegne av Nordiske Mediedager.

57 prosent av journalistene sier at de har blitt utsatt for press eller trusler. 13 prosent  av dem er blitt truet med vold.

-At redaktører er mer utsatt for press og trusler enn journalistene, er i tråd med tradisjonen om at det er redaktørene som er ansvarlig for alt som publiseres. Vi må gå ut fra at de fleste redaktører har ryggrad til å motstå den type press, sier professor Frank Aarebrot, som er faglig ansvarlig for undersøkelsen.

Den vanligste formen for press, er at kilden nekter å stille opp i fremtiden dersom mediet ikke stanser saken.

-Det er en type press som sjelden vil stanse en skikkelig redaktør eller journalist, mener Aarebrot.

Trusler om annonseboikott og økonomiske sanksjoner er også ganske vanlig, særlig overfor redaktører. Voldstrusler er langt sjeldnere, men undersøkelsen viser likevel at en av seks mediefolk har opplevd det.

Resultater:

Har du som journalist/redaktør opplevd å bli truet eller blitt utsatt for press på grunn av en sak du har skrevet om eller en sak du har arbeidet med? I tilfelle, har du blitt utsatt for følgende:

FLERE SVAR MULIG

Redaktørene 2013

Journalistene 2013

Noen i saken har nektet å stille opp, la seg intervjue

Noen i saken har truet med å saksøke deg eller mediebedriften

Noen i saken har truet med annonseboikott eller andre økonomiske sanksjoner

Noen i saken har truet med vold

Annet

Nei, ikke blitt truet eller utsatt for press

Antall spurte

Om undersøkelsen

Medieundersøkelsen er utført hvert år siden 1999, som en del av Nordiske Mediedager i Bergen. I undersøkelsen blir norske journalister og befolkningen generelt spurt om sine medievaner, holdninger til mediepolitiske og andre aktuelle spørsmål og politiske preferanser.

Undersøkelsen blir gjort som en stor, representativ opinionsundersøkelse av Respons Analyse.

Hvert år er det også med en tredje gruppe i den omfattende undersøkelsen. I år har Nordiske Mediedager valgt ut norske redaktører, for å sette et søkelys på utfordringene i mediebransjen og hvordan det påvirker samspillet mellom redaktører, journalister og mediebrukerne.

Praktisk informasjon

Nordiske Mediedager er Nordens største årlige mediekonferanse, og arrangeres i år fra 8. til 10. mai i Bergen. I 2012 var konferansen fulltegnet, med 1750 påmeldte deltakere og 110 foredragsholdere. Påmelding kan gjøres på http://www.nordiskemediedager.no/

Medieundersøkelsen 2013 er utført i samarbeid med Norsk Journalistlag og Redaktørforeningen. For tidligere års undersøkelser: http://www.nordiskemediedager.no/medieundersokelsen/

Faglig ansvarlig for undersøkelsen:

Professor Frank Aarebrot, tlf. 970 68 396.

Kontaktperson for undersøkelsen:

Pål Andreas Mæland, tlf. 995 30 634, paal.maeland@bt.no

Informasjonsansvarlig Nordiske Mediedager:

Per-Arne Larsen, tlf 996 42 262, per-arne.larsen@mediedager.no

Nordiske Mediedager er Nordens største årlige mediekonferanse. Hos oss får du tre stappfulle dager med faglig oppdatering og inspirasjon, presentert av topp fagfolk fra inn- og utland. Og ikke minst, prisdryss og festkarameller på kveldstid! Sett av 8. - 10. mai til Mediedager i Grieghallen, Bergen.