Plan Norge

Trodde Isaac-stormen var et nytt jordskjelv

Pressemelding   •   aug 28, 2012 12:44 CEST

Stormen Isaac som er på vei til USA traff Haiti forrige fredag. Ødeleggelser har ført til at over 5000 mennesker nå må ha midlertidig husly. Barn ble livredde da de hørte drønnene fra vinden. 1,5 år etter jordskjelvet i 2010 sitter frykten for naturkatastrofer i kroppen.

- Jeg skjønte ikke hva det var, men jeg ble veldig redd. Lyden av den sterke vinden gjorde at jeg tenkte tilbake på jordskjelvet i 2010 da jeg mistet begge foreldrene mine. Jeg trodde ikke det var en storm, men et nytt jordskjelv, forteller Martine (16). Hun bor på et av Plans utviklingssenter i Haiti for gatebarn, foreldreløse og barnearbeidere.

Etter jordskjelvet i 2010 hvor rundt 300 000 mennesker omkom og 1 million mistet hjemmene sine, bor fortsatt 400 000 mennesker i leirer. Det er disse som nå er mest utsatt når naturen igjen viser sine enorme krefter.

- Det er forferdelig at Haiti er rammet nok en gang. Vi sørger nå for at barna får nødvendig hjelp som rent vann, mat, husly og beskyttelse, sier Helen Bjørnøy, generalsekretær i Plan Norge.

Dette gjør Plan
I Haiti jobber Plan i ni distrikter, deriblant Jacmel som ble hardt rammet av stormen. Plan jobber tett med lokale myndigheter, FN og andre hjelpeorganisasjoner for å bistå best mulig.

Plan har jobbet på Haiti siden 1973 og har hatt fokus på utdanning, helse, yrkesopplæring og barns deltakelse i barnerettighetskampanjer. Organisasjonen var en av de første som satte i gang hjelpetiltak etter jordskjelvet i 2010, og har et spesielt fokus på å hjelpe barn og unge.

Fadderorganisasjonen Plan Norge er en del av den internasjonale utviklingsorganisasjonen Plan, som jobber med 1,2 millioner fadderbarn og lokalsamfunn i 50 land.

Plan Norge - 75 år for og med barn