Creo communication

Trønderne gleder seg mest til jul

Pressemelding   •   des 08, 2009 10:04 CET

Over 80 prosent av alle trøndere mener jula er den fineste tiden på året. Trøndelag er også på tradisjonstoppen i Norge når det gjelder julefeiring. 63 prosent av trønderne er opptatt av å holde juletradisjonene i hevd.Det viser en undersøkelse Vizeum har gjort for Clas Ohlson i forbindelse med jula.
Og det er verken tid eller penger som gir julestemning i Trøndelag. Pakkebudsjettet er lavest i landet, og det er stressnivået også. 64, 4 prosent bruker inntil 5000 kroner på gaver, og kun 15 prosent syns jula bare er stress og mas. – Selv om jula nærmer seg med stormskritt, og vi selger spikermatter og minnepins som varmt hvetebrød, er kundene verken sure eller stressa når de handler hos oss, sier Vidar Solem, som er ansvarlig for Clas Ohlson-butikkene på City Syd, Lade Arena og Solsiden. I Oslo og Akershus lar over 27 prosent seg stresse av julefeiringa.
Undersøkelsen viser også at sørlendingene bruker mest tid og penger på jula. Over 40 prosent bruker mellom 5 og 10 000 kroner på pakker. Og i sør er det også flest som faktisk ikke vet hvor mye de bruker på julegavene.

Vil ha harde pakker
Folk flest sier det er det samme om det er harde eller myke pakker under treet. – Dette er nok en sannhet med modifikasjoner siden Clas Ohlson, Elkjøp og Jernia er de mest populære gavebutikkene, sier Solem. Bare H&M ligger på samme popularitetsnivå med sine myke varer. – I Trøndelag vil fire ganger så mange ha harde pakker fremfor myke, blant de som tør å si noe, forteller regionssjefen fornøyd.

Kjønnsdelt jul
Clas Ohlsons juleundersøkelse avslører også at mange av mytene omkring hvem som gjør hva til jul fremdeles går i kvinnens favør. – Nesten 80 prosent av kvinnene mener de har hovedansvaret for å gavekjøpene. Over 40 prosent av gutta mener ansvaret er delt, ler Solem. Han legger til at det kanskje kan være en trøst for damene at det er flest menn som bruker veldig mye penger på gaver.

Godt over 40 prosent av alle menn ønsker å handle alle julegavene på samme sted, mens 80 prosent av kvinnene vil gå i mange butikker. Dessuten ønsker mange menn seg ”dingser” som ville gjort juleinnkjøpene mer effektive. – De som vil handle effektivt kan hive seg på nettsidene våre og bestille julegaver helt til posten setter en stopper for utkjøring av julepakker, avslutter Solem.

Bildetekst:
Administrerende direktør i Clas Ohlson, Ola Aurtande, viser fram årets storselgere i julestria. – Det ser ut til at mange vil bli henvist til å ligge på en spikermatte i romjula, sier han.

Administrerende direktør i Clas Ohlson Norge, Ola Aurtande: 23 21 40 05
Regionssjef Region Nord, Vidar Solem: 97516282