Norges Golfforbund

Trondheim får internasjonal turnering i 2012

Pressemelding   •   nov 01, 2011 13:17 CET

Norges Golfforbund har tildelt Byneset Golfklubb Norwegian Challenge i 2012. I 2013 skal storturneringen til Romerike sammen med EM for herrer.

(Ullevål, 1. november 2011) Norges Golfforbund har fordelt tre store internasjonale turneringer for de neste to årene. Byneset Golfklubb er tildelt Norwegian Challenge 2012, mens konstellasjonen Losby Golfklubb og Miklagard Golfklubb får Norwegian Challenge i 2013. Hauger Golfklubb skal arrangere herrenes individuelle europamesterskap i 2013.

Byneset Golfklubb får arrangementet fordi klubben gjennom de senere år, senest under Norgesmesterskapet i 2010, har vist at de har både banen, arrangementserfaringen og ressurspersonene som skal til for å gjennomføre en turnering av denne dimensjonen. Norwegian Challenge arrangeres 9-12. august 2012.

Losby Golfklubb og Miklagard Golfklubb er tildelt Norwegian Challenge i 2013. Klubbene har gått sammen om en felles søknad som inkluderer tilleggsaktiviteter rundt selve idrettsarrangementet for å utvikle konseptet. Klubbene er også villige til å ta på seg andre internasjonale turneringer i perioden. Norwegian Challenge 2013 arrangeres andre helgen i august.

Hauger Golfklubb skal arrangere EM for herrer individuelt i 2013. Klubben viste seg som en dreven arrangør gjennom arrangementet av Norwegian Challenge i 2011, og anlegget tilfredsstiller det europeiske golfforbundets skjerpede krav til beliggenhet og standard. Klubben har i tillegg 25- årsjubileum i 2013. EM herrer individuelt arrangeres første helgen i august 2013.

Om Challenge Tour og Norwegian Challenge
Challenge Tour er turneringsserien på andre nivå innenfor profesjonell golf i Europa. Turneringsserien som arrangeres av PGA European Tour, består av et tjuetalls turneringer i og utenfor Europa. De 20 beste spillerne totalt kvalifiserer seg for neste års European Tour som er Europas svar på USAs PGA Tour. Den totale premiepengepotten i 2011 er på 5,5 millioner euro, hvorav den norske turneringen har en premiesum på 175.000 euro.

I 2011 har blant andre Marius Thorp, Eirik Tage Johansen, Espen Kofstad, Knut Børsheim og Elias Bertheussen deltatt i turneringer på Challenge touren.

Norwegian Challenge den norske turneringen på Challenge Tour, og arrangeres andre helgen i august hvert år. Turneringen innebærer et betydelig løft for arrangørklubbene, som er avhengig av rundt 100 personer i arrangementsstaben. Til gjengjeld kan klubbene regne med økt status og betydelig markedsføring både nasjonalt så vel som internasjonalt.

Om EM
Europamesterskapet i golf er det største enkeltstående mesterskapet innenfor European Golf Association. De 156 beste europeiske spillere på verdensrankingen for amatører deltar i turneringen som tidligere er vunnet av Norges Marius Thorp.

Om Norges Golfforbund
Norges Golfforbund (NGF) er det tredje største særidrettsforbundet i norsk idrett, med over 122.000 medlemskap fordelt på 184 golfklubber og 173 golfbaner. Forbundet tilrettelegger for et golftilbud til barn, unge og bredden. I tillegg er NGF ansvarlig for en toppidrettssatsing fordelt på Team Norway, landslag og aldersbestemte satsingsgrupper. Forbundet rapporterer til Golftinget som består av representanter fra landets golfklubber. Se www.golfforbundet.no