Nordnet Norge

Tror ikke på noe jule- og nyttårsrally!

Pressemelding   •   des 01, 2009 09:37 CET

Privatpersoner tror ikke på noe jule- og nyttårsrally, men er fortsatt positive til aksjemarkedet på lang sikt. Det viser statistikk over privatpersoners aksjehandel på internett i november.

- Private aksjesparere har i november nettokjøpt det børsnoterte fondet Xact Derivat BEAR som stiger i verdi når børsen faller, mens de har nettosolgt søsterfondet Xact Derivat BULL som stiger når børsen stiger. Det kan se ut som mange har posisjonert seg for børsfall på kort sikt og dermed har lite tro på noe jule- og nyttårsrally i år, forteller Anders Skar daglig leder i Nordnet Norge.

Men private aksjesparere er positive til aksjemarkedet på lengre sikt. I sum nettokjøpte privatpersoner hos Nordnet, Netfonds, E-Trade og Skandiabanken aksjer for 277 millioner kroner i november, og de mest populære aksjene å nettokjøpe var Tandberg, Sevan Marine, Kongsberg Automotive, XACT Derivat BEAR og Telenor.

- Selv om de kortsiktige spekulantene tror børsen vil falle på kort sikt er de private aksjesparerne positive til aksjemarkedet på lengre sikt. Privatpersoner fortsetter å kjøpe aksjer, de reduserer eksponeringen mot rentemarkedet og de låner stadig mer for å finansiere sine aksjekjøp, sier Skar.

Oslo Børs steg i november for femte måned på rad, men til tross for oppgang har det svingt mye i enkeltaksjer. I november var det spesielt mye oppmerksomhet rundt farmasisektoren og Hurtigruten. Problemene i Dubai har selvfølgelig også bidratt til økte svingninger i aksjemarkedene. De mest populære aksjene å handle i november var REC, XACT Derivat BEAR, Yara, Norsk Hydro, XACT Derivat BULL, Seadrill, DNO, Telenor, Petroleum Geo-Services og DnB NOR.

- Svingningene, spesielt mot slutten av november, førte til at daytraderne var mer aktive på børsen. Selv om de store vinnerne og taperne i november var innen farmasi var det igjen REC som tiltrakk seg mest handler og kortsiktige spekulanter, sier Skar.

Privatkunder hos Nordnet, Netfonds, E-Trade og Skandiabanken gjorde 589.509 transaksjoner og omsatte aksjer for 44,6 milliarder i november. Dette tilsvarer 20,9 % av antallet transaksjoner og 15,5 % av volumet på Oslo Børs. Nordnet Bank var største megler på Oslo Børs målt i antall transaksjoner med en markedsandel på 12 %.

Se vedlagte tabeller for oversikt over antall transaksjoner i de mest populære aksjene omsatt via internett og mest nettokjøpt og nettosolgt i november.

Kilde: Nordnet, Oslo Børs.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Anders Skar, Daglig leder Nordnet Norge, +47 23333016, +47 95922277, anders.skar@nordnet.no