TUI Norge

TUI Nordic/Star Tour-gruppen har solgt TEMA til Jambo Tours

Pressemelding   •   jul 05, 2016 16:03 CEST

TUI Nordic/Star Tour-gruppen har solgt TEMA til Jambo Tours. TEMA kommer til å fortsette å drives som en egen merkevare.

– Salget av TEMA er et naturlig steg for oss da det tydeliggjør vårt hovedfokus, som er å tilby pakkereiser med egne konsepthotell, flyselskap og cruiseskip. TEMAs fokus med skreddersydde rundreiser med reiseleder skiller seg ut fra vår kjernevirksomhet. Vi tror derfor at TEMA gjennom salget til Jambo Tours blir sterkere når det går fra en bi-rolle i TUI Nordic til en hovedrolle hos den nye eieren, sier Eivor Andersson, CEO for TUI Nordic/Star Tour-gruppen.

TEMA har en sterk profil på det nordiske markedet, med spesialistkompetanse innen opplevelsesreiser, inkludert rundreiser, bil- og sykkelreiser, fotturer, safariturer, cruise, mat- og vinreiser samt storby- og weekendreiser.

– TEMA sitt program og utforming blir et veldig bra tilskudd til Jambo Tours virksomhet. Vi får tilgang til en større kundegruppe, større forhandlingskraft og kan tilby bedre priser. Samtidig som våre eksisterende kunder får fordelen av den ytterligere kompetansen og brede erfaringen vi nå får tilgang til, sier Kent Wallstedt, Adm. Dir for Jambo Tours, som er en svenskeid bedrift basert i Stockholm.

TUI Nordic/Star Tour-gruppen kommer fortsatt, som forhandler, å tilby TEMA i sitt reisetilbud. Som en del av salget er medarbeiderne i TEMA tilbudt å skifte arbeidsplass til Jambo Tours.

For mer informasjon:

Mathias Bergendahl, Informasjonssjef, TUI Nordic/Star Tour-gruppen, 0046 8 720 74 96

Kent Wallstedt, Administrerende direktør, Jambo Tours, 0046 70 331 77 22

TUI Nordic/Star Tour er med en markedsandel på 20 prosent den største aktøren på det nordiske reisemarkedet. Selskapet ble grunnlagt i 1961 og tilbyr ferier med charterfly, rutefly og cruise. Noen av de mest populære reisemålene er Kanariøyene, Thailand og Tyrkia. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic. Konsernet har siden 2000 inngått i den verdensledende reisekonsernet TUI Group som i dag omfatter over 220 varemerker i 180 land, åtte flyselskap med mer enn 140 fly og 4800 reisebyråer i 16 land. Totalt har TUI Group mer enn 30 millioner kunder hvert år og over 55 000 ansatte i 31 land.