Flyktninghjelpen

TV-aksjonens skoleturne 2010. A1 og Haddy N`jie engasjerer barna for årets TV-aksjon

Pressemelding   •   okt 06, 2010 13:15 CEST

Sammen med Flyktninghjelpen og NRK-programleder Haddy N`jie reiser A1 til skoler over hele landet for å fortelle om det å være på flukt fra krig.

- TV-aksjonen er ikke først og fremst et tv-program, men en bred, nasjonal dugnad som alle er invitert til å være med på. Vi er stolte og glade over å ha med oss så mange flotte skoler i dugnaden for å hjelpe, sier Haddy N`jie, som også skal lede årets tv-sending på aksjonsdagen.

Skoleturneen er et ekstra tilskudd til et undervisningsopplegg om å være på flukt for alle barne- og ungdomsskoler i Norge. Gjennom film, eventyr og oppgaver setter elevene seg inn i det å være på flukt.  TV-aksjonens skoleturne startet på St Sunniva skole i Oslo og Rud skole på Rælingen. Nå står skoler i Bergen, Trondheim og Fredrikstad for tur.

Gutta i A1 har fått innblikk i Flyktninghjelpens arbeid og var ikke vanskelige å be da de ble spurte om å delta på skoleturneen.

- Vi fikk invitasjon, gjorde våre undersøkelser, og konkluderte bare med at vi måtte takke ydmykt ja til forespørselen, forteller keyboardist Mark Read til NRK.

- Flyktninghjelpen er den første organisasjonen flyktninger møter, verden over, sier han. Det er arbeid man bare må støtte, sier vokalist Ben Adams.

- Flyktninghjelpen driver enorme flyktningleire, med like mange innbyggere som Bergen by. Det er en kjempeoppgave de har tatt på seg, sier Christian Ingebrigtsen.

Hundrevis av skoler over hele landet gjennomfører i disse dager TV-aksjonens skoleopplegg. Gjennom film, eventyr og oppgaver, vil elevene få et realistisk bilde av en fluktsituasjon. Hvem flykter, hvorfor man må flykte og hvordan er det å være på flukt?  Målet er å gi barna en mulighet til å sette seg inn i situasjoner hvor de får kunnskap og forståelse om hva det vil si å være på flukt fra krig.

Skolebarna gjennomfører aktiviteter som å skrive dikt og tegne seg selv som flyktning eller tegner en flyktningleir. De tar med seg hjemmefra den gjenstanden de ville savnet mest om de selv måtte flykte. Klassene lager flyktningleir og de leker soldat og flyktning i gymtimen.

Bilder
Bilder av Haddy N`jie programleder I NRK, A1 som består av Mark Read, Ben Adams og Christian Ingebrigtsen og generalsekretær I Flyktninghjelpen Elisabeth Rasmusson.

Les mer om TV-aksjonens skoleopplegg: http://blimed.nxc.dk/nor/Kampanjemateriell/Skoleopplegg
Presskontakt TV-aksjonen Flyktninghjelpen:
Henning Brikt Andersen, Tlf: 48 09 51 41, e-post: hba@nrc.no Om TV-aksjonene Flyktninghjelpen
Krig og konflikt har tvunget mer enn 43 millioner mennesker verden over til å forlate hjemmene sine på jakt etter trygghet. Over halvparten av dem er barn. De innsamlede midlene fra årets TV-aksjon skal bidra til å dekke de aller mest grunnleggende behovene til mennesker på flukt fra krig og konflikt i Afghanistan, Pakistan, Den demokratiske republikken Kongo, Det okkuperte palestinske området, Somalia, Sudan og Colombia. Flyktninghjelpen er en norsk organisasjon med 2600 ansatte som driver leire, deler ut mat og nødhjelpsutstyr, gir husly, utdanning og fri rettshjelp.