Norges Kampsportforbund

Tysk Open i jujutsu

Pressemelding   •   okt 04, 2012 07:51 CEST

Førstkommende helg arrangeres det åpne tyske mesterskapet i jujutsu i Hanau i Tyskland. Norge stiller med følgende utøvere

Anna Knutsen fra Kristiansand i klassen kvinner – 55 kg
Anne Sofie Sundt fra Kristiansand i klassen kvinner -70 kg
Tommy Langaker fra Haugesund i klassen herrer -77 kg
Kristoffer Andersson fra Kristiansand i klassen herrer  junior – 85kg

Anna Knutsen var i Hanau i mars tidligere i  år hvor hun vant sølv i Europacupen,  og i fjor vant hun VM bronse. I sommer har Anna Knutsen vært i Kina sammen med Tommy Langaker og trent sammen med judolaget til Kina.

Hva er jujutsu
I jujutsu konkurreres det i Duo og Fighting :

Duo er en meget krevende teknisk idrett innen oppvisning som går ut på at to par konkurrerer mot hverandre. Hvert par viser innøvde jujutsu teknikkprogrammer på kommando fra en dommer. Dette gjøres i fire omganger og det paret som scorer flest poeng vinner. Det konkurreres i herre, dame og mix klasser.

I fighting konkurrer man direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for både damer og herrer. Man konkurrer i 1 runde à 3 minutter. Konkurranseformen inneholder både slag, spark, kast og grep hvor den som scorer flest poeng vinner. Kun semikontakt tillates på slag/spark delen

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.