UFF - U-landshjelp fra Folk til Folk

UFF BER OM GRANSKING

Pressemelding   •   nov 23, 2010 08:53 CET

(Oslo 23.11.2010) Etter siste ukers negative medieoppslag utfordret UFF Innsamlingskontrollen til å peke på en aktør som kunne gjennomgå organisasjonens organisering og regnskap. Etter et møte mellom Innsamlingskontrollen og UFF mandag 22.11. vil Innsamlingskontrollen ta opp forespørselen på et styremøte 6. desember.

- Påstandene og utsagnene som har kommet frem gjennom de siste ukers medieoppslag må tilbakevises. Alle våre regnskaper og prosjektrapporter er åpent tilgjengelig, og vi mener dokumentasjonen beviser at UFF drives seriøst og etter hensikten. Likevel skjønner vi at medieoppslagene har skapt usikkerhet, derfor ønsker vi kompetent tredjepart til å gjennomgå UFF, sier Rosa Fried i UFF.

UFF er organisert for å sikre mest mulig effektiv innsamling og håndtering av klær som folk leverer i våre containere. Klærne er en gave fra folk, som UFF omgjør til penger gjennom sortering og salg. Det er vanskelig å bygge skoler i Afrika av gamle klær, men det lar seg gjøre når man omdanner tøyet til penger. Vårt Land og andre medier har satt et kritisk søkeblikk på UFF. Dessverre er påstandene som kommer frem feilaktige.

- I motsetning til de fleste andre bistandsorganisasjoner så skaffer UFF midlene til våre prosjekter gjennom innsamling av klær. Vi tar ikke betalt av folk eller kommuner for innsamlingen. Vi er kun 14 ansatte, som alle får vanlig lønn. For å sikre at det kommer mest mulig verdi ut av gavene, snur vi på hver eneste krone. Med granskingen ønsker vi å dokumentere at UFF fungerer etter formålet, sier Rosa Fried.

UFF er bygd opp etter samme prinsipper som en liten bedrift som jobber hver dag for å begrense kostnadene og maksimere inntektene. I 2009 omsatte vi for cirka 30 millioner, hadde nesten 20 millioner i utgifter til lønn, drivstoff, bilforsikringer, bilreparasjoner, husleie osv, og vi kunne sende et gavebidrag på over 10 millioner kroner til våre bistandsprosjekter. UFF opererer med full åpenhet. Regnskaper og prosjektevalueringer er tilgjengelig for alle. Våre hjemmesider www.uffnorge.org gir god informasjon om vårt arbeid.

- Resultatene taler for seg selv, UFF-modellen fungerer, og pengene kommer mennesker som virkelig trenger det til gode, men UFF skal drives best mulig. Viser granskingen at det er elementer som kan gjøres bedre er det ingenting som er bedre enn det, sier Rosa Fried.

UFF leverer regnskapene til revisjon ved statsautorisert revisor, og har gjennomgått bokettersyn og merverdikontroll som alle andre.

For mer informasjon kontakt:

Rosa Fried, tlf: 906 65 986, e-post: rosa.fried@uffnorge.org