Somni Søvnklinikk AS

UNIKT SØVNPROSJEKT MED FOKUS PÅ ANSATTES HELSE

Pressemelding   •   mar 14, 2014 12:39 CET

Søvnklinikken Somni vil nå gå i gang med å analysere sovemønsteret til norske ansatte for å bedre arbeidsmiljøet, forebygge arbeidsulykker og redusere sykefravær. Den første bedriften som er plukket ut til å delta i samarbeidet med Somni er den tradisjonsrike ovns- og peisprodusenten Jøtul i Fredrikstad.

-Søvnproblemer er blant de vanligste helseproblemer i Norge. Hver tredje nordmann klager over dårlig søvn i perioder. 10-15 prosent av befolkningen lider av langvarige og alvorlige søvnproblemer. Symptombildet varierer , men de fleste søvnsykdommer gir tretthet, konsentrasjonsvansker og humørsvingninger. Som pilotprosjekt har vi nå  tilbudt alle Jøtuls 340 ansatte som ønsker det, gratis analyse av deres sovemønster gjennom ett døgn. På den måten håper vi å avdekke om det er ansatte som har behov for videre oppfølging. Somni stiller med øre-nese-halsspesialist som henviser de som måtte trenge det til behandling. God og regelmessig søvn er helt avgjørende for de ansattes helse, sier fagsjef Anders Gangsaas Dyrbing ved Somni Søvnklinikk AS.

Somni er spesialister på søvnutredning og behandling av alle slags søvnrelaterte lidelser. Selskapet har til nå kurset Jøtuls ledelse og ansatte som ønsker det.

-Jøtul har valgt å delta i søvnprosjektet fordi det bidrar til å sette fokus på de ansattes helse. Bedriften har som mål å redusere sykefraværet, og deltakelse i dette søvnprosjektet er ledd i det arbeidet, sier HR-sjef Janne Rosli Lindström.

Søvnproblemer rammer barn, voksne og eldre. Ny forskning viser at de fleste søvnsykdommer kan behandles på en effektiv måte. Likevel blir bare 15 prosent av alle pasienter med søvnsykdommer behandlet. Årsaken er at de fleste ikke er klar over at de er rammet av en søvnsykdom og dermed ikke adresserer det som er hovedproblemet, men istedenfor fokuserer på de nærliggende problemer som sår hals, økende vekt og at man føler seg konstant trøtt og utbrent.

I tillegg til plager for pasienten har søvnsykdommer også samfunnsmessige store konsekvenser. Søvnproblemer er vanlige årsaker til trafikk- og arbeidsulykker. Det er rapportert at 50 prosent av lastebilulykker skyldes trøtthet; i 18 prosent av tilfellene hadde sjåføren sovnet bak rattet. Trøtthet og lite eller dårlig søvn øker også risikoen for arbeidsulykker. Norske og utenlandske studier har også dokumentert at søvnsykdommer er betydelige risikofaktorer for økt sykefravær og uføretrygd.

Henvendelser bes rettet til fagsjef Anders Dyrbing ved Somni Søvnklinikk AS 23 89 77 10 / 95028000.
eller til HR-sjef Janne Rosli Lindström ved Jøtul-fabrikker: 97428241.
Det er anledning til intervjuer/fotografering på Jøtul-fabrikker, Langøyveien i Fredrikstad kl. 13.30 fredag 14 Mars eller telefonintervjuer/fotografering i etterkant.

Somni er starten på en ny helseepoke når det gjelder søvnproblemer i Norge. Våre medisinske spesialister og spesialutdannede tannleger hjelper deg trygt og effektivt mot et bedre og kanskje lengre liv.

Somni er Norges eneste tverrfaglige, landsdekkene tilbud innen søvn med spesiell innretning på søvnapnè og snorkebehandling. Selskapet besitter all nødvendig kompetanse, samt moderne diagnostiske verktøy som sikrer pasienten best mulig behandlingskvalitet.

Colosseumklinikken AS er Skandinavias største private tannlegekjede bestående av 26 klinikker med 550 medarbeidere, hvorav 13 klinikker ligger i Norge. Sammen gjør Somni og Colosseumklnikken en nasjonal satsing innen fagfeltet søvn, med høy samordnet kompetanse på søvn og søvnapne og snorkeskinner.

Våre systemer er tilpasset de offentlige kravene og kvalitetssikrer hele behandlingsforløpet. - See more at: http://www.nosi.no/Om-oss/#sthash.9Z1gtaqu.dpuf