Aspiro ASA

Universal velger Aspiro Musikk for streamingsamarbeid

Pressemelding   •   feb 11, 2010 09:32 CET

Aspiro, Nord-Europas ledende leverandør av mobile underholdningstjenester bekrefter i dag at Aspiro Musikk er valgt som samarbeidspartner for Universal Music AB, gjeldende leveranse av en white label løsning for musikkstreaming.

Aspiros tjeneste, i Norge kjent som Wimp, lar brukere høre på musikk via online streaming. For Universal lages en spesialversjon som inneholder plateselskapets utvalg av sanger og album.
I Norge ble Wimp betalansert i fjor i samarbeid med Platekompaniet. Wimp er tilgjengelig i versjoner for PC, Mac, Linux, iPhone og Android, og er en fullt integrert musikkplattform som muliggjør online streaming og nedlasting av musikk. Brukere kan blant annet søke etter og oppdage ny musikk, lage spillelister, favoritter og ta del av anbefalinger. Musikken kan også hurtigbufres for frakoblet lytting.

Aspiro tilbyr løsningen som en white label tjeneste til operatører, bredbåndselskaper, plateselskaper og andre globalt, utformet som en abonnementstjeneste mot partnerens sluttkunder.

Alle versjoner av tjenesten kan ses på Aspiro stand 2A67 i Hall 2 på Mobile World Congress i Barcelona kommende uke.

For mer informasjon, kontakt:

Kristin Breivik Eldnes
IR- og informasjonssjef
e-post: kristin.eldnes@aspiro.com

Per Einar Dybvik
Leder for Aspiro Music
e-post: per.einar.dybvik@aspiro.com

Om Aspiro
Aspiro er markedsleder innenfor mobil underholdning i Nord-Europa. Med Aspiros tjenester kan forbrukerne blant annet se på TV, lytte til musikk og spille spill på mobiltelefonen. Aspiros datterselskap Rubberduck har en verdensledende løsning for mobil-TV. Aspiro er også en av Nordens ledende aktører innenfor mobil markedsføring og mobilløsninger til bedriftsmarkedet. Tjenestene leveres til selskap som Telenor, TeliaSonera, Tele2, 3, NRK og BBC. Aspiro ble grunnlagt i 1998 og er et smallcapselskap notert på Nasdaq OMX Nordiske Børs i Stockholm. I 2008 omsatte selskapet for 426 MSEK. All operativ virksomhet ledes fra Oslo hvor de fleste av selskapets toppledere og mer enn halvparten av de totalt 140 medarbeiderne er lokalisert. Aspiro har kontorer i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Estland, Latvia, Litauen og USA.