NAF

Unngå elgkrasj – Ta fareskiltene på alvor!

Pressemelding   •   sep 28, 2016 10:30 CEST

Det er mer liv i skogen nå på høsten. Viltdyr som elg og hjort vandrer mer og risikoen for å møte et dyr på ville veier er derfor større. – Jegere og bærplukkere bidrar til større bevegelse blant dyrene, og i høstmørket blir det ekstra vanskelig å oppdage dem i tide. Vær oppmerksom, sett ned farten og ta fareskiltene på alvor, oppfordrer Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Tusenvis av elg, hjort og rådyr krysser landets veier hvert døgn, og de kommer alltid brått på trafikantene. Over 5000 hjortedyr blir drept i trafikken hvert år.

- I snitt dør femten hjortedyr hver eneste dag i møte med bil, buss eller tog. De fleste blir drept når de beveger seg mellom hvile- og beiteplass rett før soloppgang og i skumringen om ettermiddagen, sier Engebretsen.

Et varselskilt er satt opp for en grunn, nemlig at det er en reell fare for at et dyr kan komme ut i veien. Men alt for få roer ned farta og skjerper oppmerksomheten når de passerer et fareskilt.

Kampanjen «Vilt på ville veier»: Skal få viltpåkjørslene ned

- Du setter deg selv og andre i fare når du ikke følger skiltingen. I tillegg er det ille at flere tusen hjortedyr må bøte med livet hvert eneste år, bare fordi vi skal komme to-tre minutter raskere frem til målet, mener Engebretsen.

Elgen er det største hjortedyret og er derfor den verste å kollidere med. Elgpåkjørsler får ofte store konsekvenser og kan gjøre stor skade på både bil, sjåfør og passasjer.

- Når du ser et fareskilt som viser stor elgfare, er det like viktig å se på underskiltet. Der står det hvor lang strekning du skal være ekstra påpasselig. Skulle en ulykke inntreffe, plikter du å varsle om påkjørsel av dyr - selv om du tror det er uskadd, avslutter Engebretsen.

NAF har følgende tips til landets sjåfører:
• Vær oppmerksom – la GPS og mobiltelefon hvile mens du kjører.
• Sveip med blikket slik at du får med deg eventuelle bevegelser i veikanten og refleksjon fra dyreøyne.
• Viltet er generelt mer på vandring i skumringen om ettermiddagen og grålysningen om morgenen, og mer på natten enn på dagen.
• Hjortevilt går gjerne i små familieflokker på vinteren. Ser du et dyr, brems ned og vær oppmerksom på at det kan komme flere.
• Vær forberedt på at dyret kan begynne å løpe foran bilen, spesielt ved høye brøytekanter. Senk farten og ikke stress dyret.
• Forsøk å varsle andre biler dersom du observerer dyr i eller langs veien.
• Sørg for godt og riktig justerte lys på bilen.
• Hold avstand til bilen foran.
• Dersom sammenstøt synes uunngåelig – sikt bak på dyret og brems ned så mye du kan.
• Om du kjører på et dyr som blir skadet, er det viktig å kontakte politiet. De vil ta kontakt med den lokale viltnemnden som har ansvaret for søk og avlivning av skadde dyr.

Norges Automobil-Forbund er Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon og har over 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2.000 frivillige tillitsvalgte. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 45 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistnad og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.