NAF

Unngå julebulken: Rygg jula inn!

Pressemelding   •   des 16, 2015 14:24 CET

Førjulstiden er også tiden for småbulking på parkeringsplasser. Jo nærmere julaften kommer, dess flere bulkeskader er det. – Vårt klare råd er å rygge inn når du parkerer bilen. Da har du best oversikt både når du parkerer og når du skal kjøre ut igjen, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Julestressede sjåfører skader bilen under rygging og kjører på andre parkerte biler. I fjor var det 1667 slike skader de fire siste dagene før jul. Den verste dagen var lille julaften med 523 ryggeuhell og påkjørsler av parkerte biler.

- Mange så og si vrenger inn med fronten først når de finner en ledig plass. Da er det fort gjort å sneie borti hjørnet på andre parkerte biler. I tillegg er det fort gjort å rygge borti andre stressede bilister når man skal ut igjen fra plassen, sier Sagedal.

Det er heldigvis som regel materielle skader i disse uhellene på kjøpesenterne og i parkeringshusene i førjuls-tiden. Men det er ingen som ønsker seg en kostbar skade i julegave.

- Stress ned og rygg jula inn, råder Inger Elisabeth Sagedal.

Norges Automobil-Forbund er Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon og har over 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2.000 frivillige tillitsvalgte. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 45 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistnad og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Statens vegvesen driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.