Hold Norge rent

Ut mot havet: Rydderne inntar norske strender

Pressemelding  •  12-09-2011 09:31 CEST

Lørdag 17. september inntar tusenvis av frivillige norske strender. Badesesongen er over og nå skal det ryddes på den første nasjonale strandryddedagen.

Tusenvis av frivillige har valgt seg ut strender de vil rydde for stort og smått søppel den 17. september. Motivasjonen er klar: å redde dyreliv og å dokumentere hva slags søppel som finnes, for så å ta tak i kjernen av problemet. Aksjonen arrangeres av Hold Norge rent som del av den internasjonale bevegelsen Ocean Conservancy. Ni millioner mennesker i 108 land har deltatt på strandryddeaksjoner de siste 25 årene.

Forsøplede strender er selvfølgelig en fornærmelse mot vår vakre kyst, men det er også et spørsmål om liv og død for fugl, fisk og annet dyreliv. Det rapporteres ofte om dyr som har satt seg fast i og kveles av garn og tau, mens fugler og fisk får sine luftveier blokkert når plast de tror er mat setter seg fast. Plast er det store problemet, siden det tar hundrevis av år å bryte ned. I mellomtiden deles plasten opp i mindre og mindre biter som er umulig å samle inn og som ser ut som mat for fugler og fisk. Derfor er det viktig å samle inn søppel før det er for sent.

Rydderne finner mye rart. Tidlige ryddere har funnet en mengde sko, en flatskjerm tv, en vaskemaskin og uendelig mange korker. Ved å registrere funnene under rydding og sende disse til Hold Norge rent, bidrar rydderne til internasjonal forskning og det blir mulig å gå til roten av problemet. Zalo flasker viste seg for eksempel å være et gjengående problem under strandryddeaksjoner i Lofoten. Etter å ha klødd seg i hodet og drevet litt detektivarbeid, fant rydderne ut at vaskemiddel brukes for å løse opp oljesøl på sjøen. Vi kan derfor regne med at flaskene havner over ripa etter bruk og kan nå drive holdningsskapende arbeid blant dem man regner med er ansvarlige. Samme gjelder for korker, engangsgriller, strips og andre typiske gjengangere.

Det holdes strandryddeaksjoner langs hele norskekysten. Hold Norge rent har en rekke samarbeidspartnere som støtter aksjonen, blant annet Avfall Norge, Miljøverndepartementet, Grønt Punkt, Kystverket, Norsk Resy, Syklus Glass- og metallgjenvinning, Batteriretur, Naturvernforbundet, WWF, Natur og Ungdom og Skjærgårdstjenesten. En lang rekke frivillige organisasjoner, blant annet KFUK-KFUM speiderne, Norsk Jeger- og Fiskerforbund, Fiskarlaget, Bygdekvinnelaget og Fri Flyt, oppfordrer sine medlemmer til å delta.

Ta kontakt med prosjektleder Emily Robertson fra Hold Norge  rent  på  emily@loop.no  eller  41 22 08 96  for informasjon om en aksjon du kan rapportere fra eller sitater om marin forsøpling og strandryddeaksjonen .

For mer informasjon, se  http://ryddenstrand.no/  og facebook.com/strandryddedagen.

Kontaktperson(er):

Koordinator - Emily  Robertson Telefon:41220896 Mobil:
E-post:emily@loop.no

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom