Høyskolen Kristiania

Utdanning for alle

Pressemelding   •   sep 24, 2014 12:18 CEST

Når Høyskolen Campus Kristiania feirer sitt hundreårsjubileum, er det med visshet om at arven etter skolens grunnlegger er godt ivaretatt.

- Da Ernst G Mortensen startet NKS Korrespondanseskole i 1914 var det med et ønske om å tilby utdanning og personlig utvikling til alle, på tvers av sosiale, kulturelle og geografiske barrierer som ellers stengte veien for mange. Retten til utdanning var fremdeles ikke grunnlovsfestet og etableringen
av landets første korrespondanseskole var et viktig nybrottsarbeid i målet om at utdanning skulle gjøres tilgjengelig for alle. Mortensen mente at utdanning var en viktig investering i fremtiden, sier dagens administrerende direktør Solfrid Lind.

Fra den spede start i 1914 med 125 elever, har NKS vokst seg stor og er i dag Høyskolen Campus Kristiania bestående av Markedshøyskolen, Norges Kreative Høyskole, Norges Helsehøyskole, NKS Nettstudier og Aktiv Læring. Den vitale hundreåringen har i jubileumsåret 8300 studenter som tar master-, bachelor- eller fagskolestudier ved studiestedene i Oslo, Bergen og Trondheim, eller via
nettstudier.

- Det er med stor ydmykhet vi fører arven videre, og vår visjon er fremdeles å tilby utdanning til alle. Det at vel 3 millioner nordmenn har tatt utdanning hos oss i løpet av disse hundre årene er
overveldende, sier Solfrid Lind.

I forkant
Solfrid Lind understreker at det å være en attraktiv utdanningsaktør gjennom 100 år, forplikter.

- Vi har vært flinke til å tilpasse oss skiftende rammebetingelser og markeder.
Samtidig som vi har hatt sterkt fokus på kunnskapsdeling, forskning og undervisning, har vi hele tiden evnet å tilby studier som er attraktive både for studenter og jobbmarked. Vår ambisjon er å tilby morgendagens studier i dag, sier administrerende direktør.

Kundskap er magt
Ernst G Mortensen valgte filosof Francis Bacons kjente slagord ved etableringen
av NKS i 1914. 100 år senere er det like aktuelt for Høyskolen Campus
Kristiania, og er temaet for jubileumskonferansen som finner sted i Edderkoppen
teater fredag 26. september. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen vil være til stede og holde et innlegg, og Kristin Clemet, Trond Giske, Steve Wheeler og Mattias Tesfaye, i tillegg til mange av høyskolens egne faglige profiler som rektor Trond Blindheim, Karl-Fredrik Tangen, Terje Gaustad, Ketil Raknes og Cathrine Moestue, er på listen over dagens foredragsholdere. Thomas Seltzer fra NRKs «Trygdekontoret» vil lede en debatt med temaet «Hva er vitsen med utdanning?».

- Ernst G Mortensen var opptatt av å feire jubileer, og selvsagt skal vi skal markere vår rolle i den spennende utdanningsreisen vi har fått tatt del i – fra den spede start i 1914 hvor
utdanning var forbeholdt de bedrestilte, til dagens kunnskapsnasjon med 240 000 høyskolestudenter og 16 000 fagskolestudenter, sier Solfrid Lind, administrerende direktør ved Høyskolen Campus Kristiania.

Les mer om Høyskolen CKs historie "Fra brevskole til høyskole på 100 år";

Fakta om Høyskolen Campus Kristiania

• Fakta om Høyskolen Campus Kristiania

Høyskolen Campus Kristiania består av fakultetene Markedshøyskolen, Norges Kreative Høyskole, Norges Helsehøyskole og virksomheten NKS Nettstudier.

Markedshøyskolen tilbyr 8 bachelorstudier og ett masterstudium og har ca. 1.600 studenter.

Norges Kreative Høyskole tilbyr 4 bachelorstudier og 13 fagskolestudier i Oslo, Bergen og Trondheim samt har ca. 1.700 studenter

Norges Helsehøyskole tilbyr 5 bachelorstudier, ett masterstudium i samarbeid med Leeds Metropolitan University og har ca. 500 studenter.

NKS Nettstudier ble etablert i 1914 som Norsk Korrespondanseskole, og har i løpet av nesten 100 år utdannet over tre millioner nordmenn. I dag tilbyr NKS 18 studieprogram samt enkelte kurs via nett og har ca 4.300 studenter.

Aktiv Læring AS tilbyr kurs innen arbeidsmarkedsopplæring til arbeidssøkende
    tilknyttet NAV. Målsetningen er å hjelpe kursdeltakere ut i arbeid gjennom
    ulike fagkurs, som også vektlegger opplæring i jobbsøking.

Education Link - Studier i Utlandet AS
    tilbyr studentene ved Norges Kreative Høyskole en internasjonal bachelorgrad
    ved et av NKHs samarbeidsuniversiteter. Education Link samarbeider med 30
    universiteter og colleger i 6 ulike land.