FINN.no

Utfordrer Norge til gjenbruksaksjon

Pressemelding   •   apr 17, 2013 13:14 CEST

I en fersk holdningskampanje utfordrer FINN nordmenns shoppetrang – og samvittighet. Målet er å få flest mulig til ikke å kjøpe noe nytt, kun brukt, i femti dager.

For hver person som deltar – eller deler hashtaggen #bruktduellen på Instagram eller Twitter – doneres én krone til Regnskogfondet. Det samme gjelder for hver «Facebook-like» på kampanjesiden. For hver krone bevares 200 kvadratmeter regnskog i ett år.

Ønsker økt fokus på gjenbruk
– Vi håper å skape økt bevissthet rundt miljø og gjenbruk og bidra til en god sak. I tillegg ønsker vi å gjøre det med glimt i øyet, ved at folk kan utfordre hverandre til å inngå et løfte om ikke å kjøpe noe nytt på femti dager, sier Lene Kallum, PR- og informasjonssjef i FINN.

– Men det er ikke slik at vi nekter nordmenn å shoppe noen ting. Det å avstå helt fra å kjøpe ting kan være vanskelig for mange, samtidig som det er veldig mye fint man kan finne brukt på nett, i vintage- og antikvitetsbutikker, på loppemarked eller loftet til mormor. Hvis flere får øynene opp for at det finnes enormt mye fine brukte ting å få tak i, sparer vi både miljøet og lommeboken, sier Kallum.

Eksplosiv forbruksvekst
I fjor kjøpte nordmenn varer for 550 milliarder kroner, ifølge Hovedorganisasjonen Virke. Det er 64 % mer enn i 2000. Tallene viser også at vi importerer stadig flere møbler, og denne typen virksomhet har økt med 88 % de siste ti årene. Klesimporten er rundt dobbelt så stor som i 1990, og i fjor ble det importert 72.410 tonn klær til Norge. Og – vi bruker mest penger i verden på sportsutstyr.

Videre viser tall at nordmenn kaster rundt 130.000 tonn klær i året, 26 kilo per person, og at 11.000 tonn av disse går til selskaper som Fretex.

– Dette er en tankevekker. Vi lever i et forbrukersamfunn der vi skaffer oss stadig flere saker. Heldigvis viser våre tall at vi er blitt mye flinkere til å kjøpe og selge brukt enn for noen år siden, men vi tror potensialet er enda større, sier Kallum.

Men vi er blitt flinkere enn før
I 2012 ble det lagt ut nesten to millioner privatannonser på FINN torget, nesten dobbelt så mange som for fem år siden. Over en halv million av disse var møbelannonser, omlag 270.000 var annonser for elektronikk og hvitevarer, 170.000 var klær, sko og tilbehør og 140.000 var sportsutstyr.

Dag Hareide, leder i Regnskogfondet, håper initiativet vil sette fart på nordmenns gjenbruk, og understreker at både mer bevisste kjøpsvaner og donasjoner bidrar til å redde Regnskogen.

– Det er utrolig hvor mye som kan befinne seg på noen kvadratmeter regnskog. Det kan være fremtidens medisiner. Vi får store resultater med små midler, og redder dyre- og planteliv, reduserer utslipp av klimagasser og ivaretar urbefolkningen. På denne måten tror jeg mange vil synes det er motiverende å støtte Regnskogfondet, fordi effekten av én krone, er stor, siden det redder 200 kvadratmeter regnskog i ett år, sier Dag Hareide, leder i Regnskogfondet.

Fakta om «Bruktduellen»

• Man utfordrer seg selv eller en venn til ikke å kjøpe noe nytt, kun brukt, i femti dager.
  • For hver person som deltar – eller deler hashtaggen #bruktduellen på Instagram og Twitter – doneres én krone til Regnskogfondet. Det samme gjelder for hver «like» på kampanjesiden. For hver krone reddes 200 kvadratmeter regnskog i ett år.
  • Hvis motstanderen din bryter løftet, kan vedkommende straffes. For eksempel: vaske bilen til vinneren, betale neste frisørtime, svare «ja» på alle spørsmål i én hel dag, osv.
  • Deltakerne kan avtale unntak, eksempelvis at det er greit å kjøpe nytt undertøy, kremer, gaver, osv.
  • Kampanjen starter onsdag 17. april, og avsluttes på Verdens miljødag, 5. juni. Deltakere har fritt valg av oppstartsdato, og dermed avslutsningsdato, i denne perioden.
  • Alle kan ta i bruk #bruktduellen, selv om man ikke er deltager i kampanjen, for eksempel ved å legge ut bilder på Twitter og Instagram av sitt beste bruktkupp, noe nytt de avstod fra å kjøpe, noe de fant på loftet, noe man har lånt eller arvet, ting de selger, belønningen de får når duellen er over, straffen for brutt avtale, etc.
PS: Er du klar for en utfordring selv? Klarer du deg i 50 dager uten å kjøpe noe nytt? Oppstartdato velger du selv. Gå til bruktduellen.no for å utfordre deg selv eller en venn.