X Games Norway

Utøverslipp: Norske overraskelser til X Games Oslo

Pressemelding   •   des 15, 2015 08:26 CET

(Oslo, 15. desember 2015) Flere nordmenn kjempet om plass til X Games Oslo før dagens utøverslipp. Skikjøreren Johanne Killi (18) og snowboardkjøreren Torgeir Bergrem får såkalte wild cards som sikrer dem plass i X Games Oslo i februar. En stor bonus er norske Karsten Kleppan som er kvalifisert til Skateboard Street i Skur 13.

– Wild cards ble gitt til spennende utøvere som kan kjempe i toppen men som har vært litt uheldige i kvalifiseringsrennene, sier Henning Andersen i X Games Oslo.

Det var knyttet stor spenning til denne ukens utøverslipp i X Games Oslo. Flere av de norske utøverne lå skummelt til på rankingen før konkurransene i desember. Noen sikret plassen sin, andre røyk ut, men med noen store positive overraskelser går det mot den største actionsports-konkurransen noensinne på norsk jord.

Drama i kvalifiseringen
Og for et drama det har vært i desember for de norske X Games-kandidatene.

På jentesiden har det vært spennende å se om 18 år gamle Johanne Killi fra Dombås kunne ta steget opp til A-ligaen. Og gjett om hun gjorde: Da det var som aller viktigst, kapret hun er fjerdeplass i Dew Tour – med hele verdenseliten tilstede. Dette overbeviste sportsgruppen i X Games Oslo, som belønnet henne med et wildcard til arrangementet.

– Dette er helt sykt! Jeg ser virkelig frem til å vise frem sporten for Norge, foran venner og familie, sier Johanne Killi som er på reise i USA.

Det samme fikk Torgeir Bergrem. Han røk ut på grunn av svake resultater under Air&Style Beijing da han røk ut i et head-to-head-format mot vinneren Yuki Kadono. Han falt da dramatisk på rankingen og mistet samtidig plassen sin i X Games Oslo. Sportsgruppen i X Games Oslo mente derfor det var riktig å gi Bergrem et wildcard.

– Torgeir Bergrem røk ut tidlig under Air&Style Beijing, der han til tross for omgangens nest beste score ble slått ut av den japanske megastjernen Yuki Kadono. Nå er han sikret plass basert på en grundig vurdering av sportstgruppen. Vi må jo ha med de beste, forteller Henning Andersen i X Games Oslo.

Norsk skateboardoverraskelse
Den aller største overraskelsen var nok Karsten Kleppan, som fikk oppgradert sin status til profesjonell skateboarder, og dermed var han inne i det gode selskap uten å kjøre norsk kvalifisering. Utøverlisten for skateboard ser helt legendarisk ut med de nye navnene som ble sluppet nå

Europas råeste startliste på skateboard
For skateboardfans er dette julekvelden, nyttårsaften og fødselsdag på en gang. I forrige runde ble det klart at Nyjah Huston og Chris Cole kommer til Oslo. I dag fulgte arrangøren opp på samme nivå med skatere som David Gonzales og Louie Lopez.

– Dette er den råeste kjørerlista i Europa noensinne. At verdens desidert beste skatere kommer til Norge er noe du ikke kan gå glipp av. At vår store stjerne Karsten Kleppan er invitert, og skal konkurrere sammen en annen nordmann mot disse er utrolig stort for norsk skateboarding, forteller Henning Bråten som er Norges mest suksessfulle skateboardkjører gjennom tidene.

Skateboard utsolgt
Dessverre er Skur 13, hvor skateboardingen skal foregå, allerede utsolgt. Arrangøren jobber med å utvide kapasiteten noe slik at flere får anledning til å se denne historiske begivenheten.

Det er fortsatt flere norske topputøvere innen både snowboard og ski som ikke er kvalifisert til X Games Oslo. Det gjelder blant annet stortalentet Marcus Kleveland. Disse utøverne må kjøre egne norske kvalifiseringen i Hemsedal og Trysil, eller satse på et wildcard fra sportsgruppen. 98 av 126 utøvere er nå på plass, og de siste inviteres etter X Games Aspen. Det bygger seg opp mot et klassearrangement i Oslo i februar.

Storkanoner klare
Ellers kom flere av de store internasjonale kanonene på plass i denne runden. Mark McMorris, som vant helgens Dew Tour, ble endelig kvalifisert til X Games Oslo. Det samme gjorde regjerende TAC-mester fra pipen i Wyller, Danny Davis.

Oversikt over utøvere som ble lansert i dag: se eget dokument nederst i saken/på siden.

For ytterligere informasjon:

Pressekontakt; kommunikasjonssjef X Games Oslo, Lars-Einar Petterson, telefon 93448827, e-post; larseinarp@gmail.com

For presse: http://www.mynewsdesk.com/no/x-games

Medieakkreditering: http://www.tv2.no/2015/12/07/om-tv-2/info/hidden/7756669

Facebook: www.facebook.com/xgamesoslo/

For publikumsinformasjon og billetter:http://www.tv2.no/sport/xgames

X Games Oslo arrangeres for første gang siste uken i februar 2016.
Siden unnfangelsen i 1995 har ESPNs X Games blitt den ledende ekstremsportskonkurransen. X Games har også blitt en sterk merkevare for livsstil og et viktig utstillingsvindu for verdens beste actionsportsutøvere. Arrangementene skjer i tett relasjon med vertsbyene. I løpet av de to siste tiårene har X Games gjennomført actionsportkonkurranser og arrangementer med stor suksess i store deler av verden, i land som Brasil, Tyskland, USA, Spania, Frankrike, Canada, Kina, Japan, Korea, Malaisia, Mexico, Singapor, Taiwan og på Filipinene. Siden 2013 har X Games utviklet seg fra rendyrkede actionsportskonkurranser til komplette kulturopplevelser for unge mennesker – og andre som setter pris på kultur og actionsport. X Games har blant annet hatt opptredener fra artister som Kenye West, Nicki Minaj, Tiesto, og 50 Cent.