Dyreparken

Utstilling med 60 år gamle Egner-tegninger

Pressemelding   •   jun 24, 2013 12:31 CEST

Utstillingen i Kardemomme kunstforening har navnet «Thorbjørn Egner – Marokko og Kardemomme by. Skisser fra Marokko 1949». Utstillingen omfatter 35 ulike skisser.

I 1948 fikk Thorbjørn Egner Tegnerforbundets reisestipend. Året etter dro han på studiereise til Italia, Frankrike, Algerie og Marokko. I Marokko besøkte han bl.a. Fez og Marrakech, der han laget et stort antall skisser. Marokko fikk stor betydning for Egner, ikke minst som inspirasjon til hans illustrerte fortelling om Folk og røvere i Kardemomme by.

– Vi er glad for å få anledning til å vise fram disse tegningene i sommer, sier adm. dir. i Dyreparken, Per Arnstein Aamot. Utstillingen er et element i et Egner-fokus fram mot åpningen av Hakkebakkeskogen i 2015.

Om Kristiansand Dyreparken

Kristiansand Dyrepark AS er Den Levende Parken som skal spre glede, opplevelser og kunnskap til alle som kommer på besøk. Parken er åpen hver dag hele året, men har sin hovedsesong på sommeren.