Norges Kampsportforbund

Uttak til Karate-EM

Pressemelding   •   mai 02, 2013 13:45 CEST

Norges Kampsportforbund har tatt ut laget som skal delta i karate-EM for seniorer som arrangeres i Budapest 8.-12. mai.

Gitte Brunstad, Mizuchi karate klubb  - 68 kilo
Bettina Alstadsæther, Stavanger karate klubb  -55 kilo
Maria Roll, Mizuchi karate klubb  -61 kilo
Iselin Pedersen,Bærum kampsport klubb, lag
Lasse Lund, Skedsmo karate klubb,  -60 kilo

Wayne Otto og Morten Alstadsæther er trener og lagleder for den norske troppen.

Målsettingen til Norge er å kjempe om medaljer. Gitte Brunstad vant bronse i Paris Open, og sølv i Holland Open og er nå ranket på tredjeplass i verden i sin vektklasse, mens Bettina Alstadsæther vant bronse i Holland Open. Siste gang Norge vant medalje i karate-EM for seniorer var bronse i 2005.

Sterk satsning på karate
Kampsportforbundet satser nå sterkt på karate, og har engasjert Dr. Wayne Otto O.B.E. (Officer of the British Empire) fra England som hovedtrener. Wayne Otto har blant annet ni VM-gull og ni EM gull og er den mest suksessrike karateutøver i verden. Han har tidligere vært landslagstrener for England, og er hedret av dronningen i Storbritannia for sin innsats innen karate. Mens han var trener for England hentet England hjem 30 EM og VM medaljer.

Ved hjelp av Dr. Wayne Otto skal vi bygge opp et nytt lag med tanke på fremtiden, sier landslagssjef Morten Alstadsæther som har stor tro på at IOC på sitt møte i St. Petersburg i slutten av mai kommer til å foreslå at karate blir ny OL-idrett fra 2020. Karate var med helt til sluttavstemningen i 2005 og
2009, og manglet den gangen bare noen få stemmer for å komme inn som OL-idrett. Det er på det tredje det skal skje, sier Alstadsæther

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.