Norges Kampsportforbund

Uttak til Taekwondo- EM

Pressemelding   •   apr 23, 2013 07:18 CEST

Norges Kampsportforbund har tatt ut Nina Bansal fra Mudo Torshov, og Joachim Wien fra Hwa Rang i Drammen til Taekwondo – EM i mønster som arrangeres i Alicante i Spania 30. april – 2. mai. Det  deltar 310 utøvere fra 25 nasjoner i Europamesterskapet noe som er en økning på 25 prosent i forhold til EM i 2011. Nina Bansal og Joachim Wien skal konkurrere i individuelle klasser
pluss i lag.

I Taekwondo konkurreres det i kamp og i mønster. I mønster konkurrer man mot hverandre ved enkeltvis ved å fremføre et innøvd program med taekwondo teknikker. Konkurransen er oppdelt i junior- senior og i eldre seniorer klasse. Den som oppnår høyest poeng vinner. De åtte beste i hver
gruppe går til finalen.

Målsettingen er at vi skal være med i tre finaler, og vinne en medalje, sier landslagstrener Jan Åge Østby i Norges Kampsportforbund. Det best resultatet til Norge i  tidligere EM er en bronse som landslagstreneren Jan Åge Østby vant i Portugal i 2009.

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.