Norges Kampsportforbund

Uttak til Taekwondo-VM

Pressemelding   •   jun 27, 2013 14:16 CEST

Dr. Dave Cook, landslagstrener for taekwondo i Norges Kampsportforbund har tatt ut laget som skal delta i Taekwondo-VM som arrangeres Puebla i Mexico 15.-19. juli. Før VM reiser landslaget på treningssamling til La Loma, som ikke ligger så langt unna Puebla. Det er forventet at 160 nasjoner og rundt 1500 utøvere vil delta i mesterskapet.

Det norske taekwondolandslaget som har bodd sammen siden januar, og trener sammen 2 ganger
daglig – består av:

Siv Anja Mienna, Taekwondo Team Heimdal -49 kg
Janike Lai, Nesodden Taekwondo klubb -53 kg
Bendik Øyan, Tøyen Taekwondo klubb -74 kg
Mohammed Elhatri, Tøyen Taekwondo klubb -87 kg

Janike Lai (20) fra Nesodden taekwondo er en utøver som har trent taekwondo systematisk og målbevisst i mange år. Blant annet har hun vært på treningssamling i Kina flere ganger, og hun har gått på taekwondolinjen på Wang Toppidrett. Nå begynner hun å hevde seg internasjonalt. I fjor vant hun bronse i U21 EM, og i april vant hun bronse i Belgia Open som er et stort internasjonalt stevne.

Bendik Øyan og Mohammed Elhatri ble begge nordiske mestere i mai, og på samlingen i Storbritannia for 2 uker siden gikk de veldig bra kamper og er i knallform om dagen.

Siv Anja Mienna (25) fikk stipend fra Sametinget for noen år siden, har hatt en flott utvikling og satser
på fullt mot Rio 2016. Det er langt fra Sameland til Rio, men med den satsingen som kampsportforbundet nå gjør, skal det være fullt mulig for Siv Anja å kvalifisere seg til sommer-OL.

Kampsportforbundet har fått ny sponsor
Norges Kampsportforbund har inngått en samarbeidsavtale med det Londonbaserte skomerket Fitflop. Samarbeidet er knyttet til forbundets Taekwondosatsing mot OL i Rio 2016. Dette er en av de
mest målrettede OL-satsingene i norsk idrett noensinne. Rio 2016s sponsor, Fitflop, er et av de nyeste og hurtigst voksende skomerkene i verden. Etter etablering med bare en sandalmodell i London i 2006, har gründer Marcia Kilgore og skoene bokstavelig spasert ut i hele verden. I dag har de salgsorganisasjon i 54 land, et velassortert utvalg av fritidssko som i løpet av få år har passert 18 millioner solgte skopar. Spesielt har Fitflop hatt suksess i USA og i Østen, men både i opphavslandet England og i Tyskland er Fitflop et betydelig merke. Fitflopskoene har vært i norske skobutikker siden 2009.

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.