FJ Klima Norge AS

Varmepumpe og kaldt vær.

Pressemelding   •   nov 25, 2010 10:34 CET

Vi får spørsmål om hva man bør gjøre når temperaturen kryper langt ned på blå skala. Begrensningen til alle leverandører er oljen som finnes i systemet for smøring i kompressor, samt kuldemediet som i benyttes. Stort sett R410A.

Når det blir kaldt over tid vil oljen i kompressor bli så tykk at kompressoren ikke klarer å dra rundt. Da slår systemet seg av og du får feilmelding. Gassen i seg selv er også avhengig av temperatur i utelufta for å kunne koke og bringe varme inn i huset.

Lar du pumpen fortsette å kjøre for å gi deg 24°C inne om det er -25°C ute vil kompressoren gå på fullt turtall uten å klare å gi deg varmen du ønsker. Bilen din ville heller ikke like det om du skulle kjøre Oslo-Trondheim på maks turtall...
Nå skal det også sies at under gitte klimaforhold vil varmepumper gi deg varme langt under -30°C også om den er rett plassert og dimensjonert.

Det beste du kan gjøre når det er så kaldt som -25°C over tid er å skru ned varmepumpen til 16°C, ikke la den stå på flere og tjue grader. Du må da ha tilleggsfyring. Dette gjør at pumpen din jobber lettere, men opprettholder varmen i systemet. Du må ikke starte opp pumpen din igjen før det har blitt mildere (varmere enn -10°C) over noen dager om du slår den helt av.

Nå har Fujitsu kommet med ny varmepumpe som er fabrikktestet ned til -25°C,
se http://varmepumpe.no/images/stories/brosjyrer/arcticlecn-pb.pdf

Og for all del, pass på at pumpen står i "varmemodus" og ikke "Auto" når du bruker tilleggsvarme.

Geir Berntsen
FJ Klima Norge AS

Tel: 72888664

FJ Klima Norge ble etablert i 1997 og er i dag distributør av varmepumper og klimaanlegg til profesjonelle kunder over hele landet. Vi er Norges eneste offi sielle distributør av Fujitsu varmepumper og klimaanlegg, og stolte over å representere Europas ledende merke innen klimaprodukter.