Veidekke ASA

Veidekke bygger studentboliger i Oslo

Pressemelding   •   feb 05, 2013 15:50 CET

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen tok i dag første spadetak for de 160 student­hyblene Veidekke skal oppføre for Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO). Oppdraget er en totalentreprise og er verdt 100 millioner kroner ekskl. mva.

Studenthyblene bygges i bydel Grünerløkka sentralt i Oslo. Prosjektet består av åtte etasjer med studenthybler over næringslokaler, samt parkering i eksisterende nabobygg. Bygget fundamenteres direkte på fjell og skal oppføres i plasstøpt betong med fasader av tegl.

Prosjektet har et moderne uttrykk som harmonerer godt inn i omgivelsene med
teglsteinskvartalet fra mellomkrigstiden og med omkringliggende murgårdsbebyggelse fra slutten av 1800-tallet. Bygningen blir utformet med hensyn til at den blir godt synlig i området.

Byggearbeidene starter opp i disse dager, og leilighetene skal stå ferdig til sommeren 2014.

Nedlastbare pressebilder

Bildet øverst viser fra venstre: Leder av Velferdstinget i Oslo og Akershus, Tone Vesterhus, Prosjektleder i Veidekke, Bjørn Einar Smith, Kunnskapsminister Kristin Halvorsen, Styreleder i SiO, Magnus Nystrand, adm. dir i SiO, Lisbeth Dyrberg og distriktsleder Oslo i Veidekke Entreprenør, Hans Olav Sørlie.

Veidekke er et av Skandinavias største entreprenørselskap med 6.100 ansatte og en omsetning på 18 milliarder kroner (2011). Virksomheten omfatter bygge- og anleggsoppdrag, boligutvikling, asfaltvirksomhet, pukk og grus samt veivedlikehold. Våre verdier er profesjonell, redelig, entusiastisk og grensesprengende. Våre mål for helse, miljø og sikkerhet, HMS, er likestilt med de økonomiske målene. Veidekke kjennetegnes ved en desentralisert organisasjonsmodell med en sterk bedriftskultur og stor grad av medarbeider­involvering. Over halvparten av de ansatte er medeiere og har til sammen 20 % av aksjene i Veidekke. Selskapet er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 aldri gått med underskudd.