Norges Blindeforbund

Ventetida er over - Norges søteste kalender er her

Pressemelding   •   nov 25, 2011 13:06 CET

Land og strand rundt venter nordmenn på kalenderen med høy ”hællandussen-faktor”. Nå kommer førerhundvalpkalenderen til folket!

- Kalenderen, som har bilder av valper som skal bli førerhunder når de blir store, vil i år som i fjor være innstikk i mange av landets papiraviser. I tillegg til Aftenposten og Adresseavisen, vil den også være å finne i mange av de større fylkesavisene, forteller Leif Wien Jensen innsamlingsleder i Norges Blindeforbund.

2012-kalenderen er den tiende i rekken fra Norges Blindeforbund. Etter oppstarten i 2002 har kalenderen blitt en tradisjon for mange, og det er mange gode tilbakemeldinger på den.

- Folk begynte å ringe for å bestille den allerede i juni, forteller Wien Jensen.

I noen år har vi hjulpet våre svenske og danske søsterorganisasjoner med deres kalender. - Det er andre gang svenskene sender den ut, og i Danmark er det fjerde år, forteller Wien Jensen. - Svenskene syntes neste års kalender er enda bedre enn årets, og slik skal det være, for vi bruker mye tid på å fornye oss, avslutter Wien Jensen fornøyd.

Her kan du bestille kalenderen for 2012 https://www.blindeforbundet.no/kalender

Kontaktperson: Leif Wien Jensen, tlf 92 88 76 54

Norges Blindeforbund er organisasjonen for alle som ser dårlig. Vi har tilbud og fordeler som kan hjelpe, uansett hvor lite du ser. I dag er åtte av ti medlemmer hos oss svaksynte.

Norges Blindeforbund er landets eldste organisasjon av og for funksjonshemmede.

Blindeforbundet har alltid vært sterkt medvirkende til at synshemmedes rettigheter og muligheter både nasjonalt og internasjonalt, er blitt styrket. Rett til arbeid, skolebøker, et tilrettelagt transporttilbud og tilgjengelighet til informasjon og fysiske omgivelser er viktig krav.

Blindeforbundet har en rekke servicetiltak for landets blinde og svaksynte. Førerhundopplæring, sommerleirer for barn og unge, besøkstjeneste (likemannsordning), mestringsskurs for nye synshemmede, lydaviser og mange lokale aktiviteter er eksempler på dette. Norges Blindeforbund har vært engasjert i bistandsarbeid for blinde og svaksynte siden 1978. I dag har Norges Blindeforbund 21 nasjonale prosjekter fordelt på 12 land i Afrika og Asia.

En annen viktig del av Blindeforbundets arbeid er det forebyggende arbeidet gjennom folkeopplysning om øyesykdommer.

Norges Blindeforbund - ser mulighetene!