Verdane Capital Advisors

Verdane Capital VII K/S har hentet inn 1,5 milliarder kroner

Pressemelding   •   sep 06, 2010 06:30 CEST

Verdane Capital VII K/S har nå lukket fondet for nytegninger. Fondet er 50% større enn forgjengeren. Målsetningen om et fond på 1,5 milliarder svenske kroner ble overgått. Totalt syv nye og 23 eksisterende investorer har tegnet seg i fondet. Det investerer i porteføljer av unoterte selskaper og eierposter i Norden, såkalte ”secondary direct” transaksjoner.

De 30 investorene i fondet er blant de mest anerkjente i Norden. Verdane VII har virkelig fått en nordisk investorbase med nytegninger fra Danmark, Finland, Norge og Sverige, med investorer som AP3, Argentum, Finnish Industry Investment, KLP, Mandatum Life (under rådgivning av Amanda Capital) og RealDania. En fjerdedel av kapitalen kommer fra europeiske og amerikanske familieinvesteringsselskaper og fond-i-fond, som for eksempel franske Dahlia och Masseran samt et større Zurich-basert family office.

”Vi er takknemlige for den tilliten ny og gamle investorer har vist oss. Den har gjort det mulig å utvide vårt nyeste fond i et usedvanlig krevende marked for kapitalinnhenting. I 2009 reiste europeiske fond bare 42% av kapitalen som ble hentet inn året før. Vi er spesielt glade for de nye investorene i Finland og Danmark. Der ønsker vi å gjøre flere investeringer,” sier Lars B. Thoresen, Group Managing Partner i Verdane Capital Advisors.

Verdane Capital VII vil hovedsaklig investere i porteføljer av unoterte selskaper, men kan også selektivt investere direkte i nordiske vekstselskaper. Fondet har allerede investert i 35 selskaper gjennom kjøp av tre porteføljer: Spencer i Norge, Aggregate Media II i Sverige og Cumasa i Finland. Transaksjonene representerer en interessant og bred sammensetning av underliggende selskaper, hovedsaklig innenfor alternativ energi, e-handel og industrimaskiner.

"Vi har holdt på med dette i syv år. Aldri før har vi sett flere investeringsmuligheter enn akkurat nå. I disse tider velger mange eiere av unoterte selskaper å fokusere på sine kjerneaktiviteter. Vi kan tilby dem likviditet gjennom skreddersydde løsninger som møter deres unike behov. Samtidig tilfører vi selskapene langsiktig kapital og aktivt eierskap. Investorene i fondet får en svært diversifisert og til dels motsyklisk eksponering mot det nordiske markedet," sier Bjarne Lie, Chief Investment Officer i Verdane Capital Advisors.

”Det er utmerkede muligheter til å gjøre gode kjøp for de med riktig kompetanse og erfaring nå. Jeg er spesielt imponert over hvordan Verdane strukturerer kreative løsninger i komplekse transaksjoner. Transaksjoner involverer en rekke forskjellige selskaper og eiere, fra familiebedrifter til forsikringsselskaper og store konglomerater. Med 14 porteføljekjøp har Verdane tatt en tydelig og ledende posisjon i Norden," sier Joachim Høegh-Krohn, administrerende direktør i Argentum, en av de største investorene i det nye fondet.

For ytterligere informasjon vennligst kontakt:
Lars B. Thoresen, Group Managing Partner,e-post: lars.thoresen@verdanecapital.com, mobil: +47 957 074 94
Bjarne K. Lie, Partner og Chief Investment Officer, e-post: bjarne.lie@verdanecapital.com, mobil: +47 918 155 08 eller +46 706 037 411

Om Verdane Capital
Verdane Capital Advisors har 25 års erfaring fra venture kapital og private equity markedet. Selskapets hovedfokus er kjøp av porteføljer av unoterte selskaper, men Verdane Capital fondene investerer også direkte i vekstselskaper. Partnerskapets fem aktive fond har omtrent 5 milliarder svenske kroner i forvaltningskapital og aksjeposter i om lag 100 selskaper. Verdane Capital Advisors har et team på 17 aktive forvaltere med kontorer i Oslo og Stockholm. Nåværende investeringer inkluderer: BytHjul, C3, Mathem, Resman, SmartMotor, Vector, Wireless Maingate og Åkerströms. Eksempler på realiserte investeringer er Coding Technologies, Chipcon, DIBS, Infostream, Nacre, Opera Software, Provida, ResLink, Odim, Reslab og TradeDoubler.www.verdanecapital.com