Verdane Capital Advisors

Verdane Capital VII kjøper danske Nordic Venture Partners

Pressemelding   •   feb 04, 2013 09:07 CET

Verdane Capital VII kjøper Nordic Venture Partners I. Med dette tar Verdane Capital Advisors, Nordens ledende forvalter av porteføljekjøp, et første skritt inn i det danske markedet som en del av deres nordiske ekspansjonsstrategi.

Verdane Capital Advisors, eksklusiv rådgiver til Verdane Capital VII (Verdane), kunngjorde i dag Verdanes kjøp av 100% av det danske fondet Nordic Venture Partners I. Fondets portefølje består av aksjeposter i fire selskaper: CRF Health, Saxotech, Octoshape og Excitor, der to første er mest betydningsfulle.

CRF Health er en tjenesteleverandør til legemiddelindustrien med fokus på teknologi for pasientrapportering i kliniske studier (for eksempel via smarttelefoner og nettbrett). Selskapet ble stiftet i Helsinki i 2000 og er nå topp tre i verden på sitt felt. CRF Health har sitt hovedkontor i Philadelphia (USA), samt kontorer i Helsinki og London.

Saxotech leverer innholdsproduksjons- og distribusjonsløsninger til avisene. Selskapet ble stiftet i Aalborg i Danmark i 1993 og har derifra lykkes med å utvide til Nord-Europa og Nord-Amerika. Saxotech har kontorer i Danmark, Norge og Sverige, i tillegg til sitt hovedkvarter i Tampa (USA).

Octoshape og Excitor har begge hovedkontor i Danmark. Octoshapes kjernevirksomhet er videostrømmingstjenester, mens Excitors hovedaktiviteter er innen sikre bedriftsløsninger for bruk og styring av mobiltelefoner og nettbrett.

”Vi er begeistret for Verdane fondenes første investering i Danmark. Vi har vært på jakt etter egnede oppkjøp i Danmark en stund og er veldig fornøyd med den muligheten og de interessante selskapene Verdane kjøpte i dag”, sier Verdane Capital Advisors Managing Partner Lars B. Thoresen. ”Verdanes målsetning er alltid å levere mer enn bare kapital. Fondene har gjennomført 18 porteføljekjøp så langt. Nordic Venture Partners blir den 19. transaksjonen i Norden. Som del av transaksjonen har vi samarbeidet tett med forvalteren av Nordic Venture Partners I for å sikre at den danske porteføljen blir utviklet og lykkes.”

Nordic Venture Partners I fondet hadde ni investorer, deriblant flere betydningsfulle danske institusjoner som ATP PEP, PensionDanmark, Danske Bank og Sampension.

”Selv om Verdane Capital Advisors har et relativt stort team er vi likevel små nok til å jobbe effektivt sammen med ledelsen i porteføljeselskapene”, sier Verdane Capital Advisors Managing Partner Lars B. Thoresen. ”Verdane er alltid representert i styret i de viktigste porteføljeselskapene for å sørge for at riktig strategi blir implementert for vekst og suksess.”

Nordic Venture Partners I består av to forskjellige enheter (Nordic Venture Partners K/S og Nordic Venture Partners Seed K/S), og ble etablert i 2000 som et Dkr 1,5 milliarders ekspansjons- og tidligfasefond. Verdane Capital Advisors har fulgt Nordic Venture Partners i en årrekke. I desember 2012 kunne Verdane tilby Nordic Venture Partners I investorene muligheten til å selge sine interesser til Verdane eller fortsette som investorer i fondet. Det å kunne fortsette arbeidet med de opprinnelige investorene i et partnerskap skiller Verdane fondene ut og har vært en av fondenes suksessfaktorer i det nordiske markedet.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Lars B. Thoresen på lars.thoresen@verdanecapital.com eller +47 24 13 70 22

Frida Einarson på frida.einarson@verdanecapital.com eller +46 702 44 20 83

Om Verdane Capital Advisors

Verdane Capital Advisors har over 25 års erfaring fra private equity markedet. Siden 2003 har Verdane fokusert på å kjøpe porteføljer av unoterte selskaper, men også kjøp av aksjer i enkelte nordiske vekstselskaper. Totalt kommitert kapital i de aktive fondene er på over 4 milliarder kroner, og fondene eier over 100 bedrifter. Verdane Capital Advisors har i dag 21 ansatte fordelt på kontorer i Oslo, Stockholm og Helsinki. Fondene har investert i selskaper som BytHjul, Compricer, eBuilder, MatHem, Resman, Smartmotor, Wireless Maingate og Åkerströms. Tidligere investeringer inkluderer Coding Technologies, Chipcon, DIBS, Nacre, ResLink, Reslab og TradeDoubler. www.verdanecapital.com