Verdane Capital Advisors

Verdane fondene selger CRF Health til Vitruvian Partners

Pressemelding   •   jan 08, 2015 09:06 CET

Verdane Capital VII og relaterte fond (Verdane fondene) har inngått en avtale om å selge sine andeler i CRF Health (CRF), en ledende aktør innen elektronisk innsamling av pasientdata i kliniske studier (electronic Clinical Outcomes Assessments, eller eCOA), til fond ledet av Vitruvian Partners (Vitruvian).

Verdane fondene investerte i CRF tidlig i 2013 gjennom oppkjøpet av Nordic Venture Partners fond I. Ved å kjøpe ut en minoritets aksjonær noen måneder senere, og posisjonere seg som majoritets eier, kunne Verdane fondene justere strategien og implementere en langsiktig vekst plan. Planen innebar betydningsfulle investeringer som å utvikle og utvide ledergruppen, legge en ny teknologistrategi, samt posisjonere selskapet for økt eksponering mot ytterligere terapeutiske områder og geografiske markeder. CRF har økt omsetningen med over 80% i løpet av de to årene Verdane fondene har vært representert på eiersiden. Dette har resultert i en økning på over 100 arbeidsplasser, som har brakt CRF opp til 280 ansatte totalt. CRF har også introdusert nye løsninger, som f.eks Bring Your Own Device (BYOD), der pasienter har muligheten til å besvare kliniske studie undersøkelser direkte på personlige elektroniske enheter.

“For oss har CRF utviklet seg til å bli et godt eksempel på hvilke resultater som er mulige å oppnå under Verdanes fleksible investerings strategi. Første steg var å tilby likviditet i to faser til forskjellige eier grupper. Dette muliggjorde steg to, som handlet om å hjelpe CRF til å vokse gjennom vårt tette samarbeid med ledergruppen. Selv om vi utarbeidet en ambisiøs plan med administrerende direktør Rachael Wyllie og hennes gruppe, har CRF til stadighet overgått våre forventninger over de to siste årene”, sier Lars B. Thoresen, Managing Partner ved Verdane Capital Advisors.

“Vi er alltid begeistret når nordisk teknologi oppnår suksess internasjonalt, og CRF er et godt eksempel på nettopp dette. Når vi identifiserte optimale kjøpere med egenskaper til å realisere den neste perioden med vekst for CRF, pekte Vitruvian Partners seg ut grunnet sin ekspertise innen oppkjøp av internasjonale, raskt voksende teknologi/helsetjeneste virksomheter. I tillegg har fondets forståelse av selskapets fremtidige potensiale posisjonert Vitruvian godt til samarbeid med CRF’s svært dyktige ledergruppe”, legger Lars B. Thoresen til.

CRF’s tjenester gir ledende farmasøytiske selskaper mulighet til å hente inn elektronisk egen-rapportert data fra pasienter som deltar i kliniske studier. Dette medvirker til både å redusere kostnader relatert til klinisk forskning og utvikling, samt korte ned ledetid til lansering i markedet. I tillegg sikrer og forbedrer elektronisk formidling kvaliteten på dataen som blir innhentet. Utvikling og effektivisering i vurderingen av kliniske tester er stadig sett på som en plattform med potensial til å introdusere ytterligere tjenester.

Siden etablering i Helsinki i 2000, besitter CRF i dag erfaring fra omtrent 550 gjennomførte kliniske tester globalt. Fra sin base i Norden, har CRF tilegnet seg kunder med et globalt omfang, og har etablert sitt kommersielle senter i Philadelphia med hovedkvarter i London.

“Under Verdane fondenes eierskap har vi oppnådd en gjennomsnittlig årlig omsetningsvekst på 35%, utvidet vår samlede kundebase, og samtidig forbedret kvaliteten på våre produkter. Uten Verdane fondenes fokuserte eierskap hadde det vært vanskelig å gjennomføre den ambisiøse vekst strategien. Vi ser nå frem til å fortsette den gode vekst trenden med Vitruvian Partners”, sier Rachael Wyllie, administrerende direktør ved CRF Health.

“Vitruvian er fornøyde med å investere i CRF Health i en tid der eCOA markedet indikerer lovende fremtidig vekst. Denne investeringen vil gi selskapet den nødvendige fleksibiliteten til å akselerere veksten både organisk og uorganisk ved å utnytte den eksisterende ekspertisen innen markedsledende teknologi. Vi er derfor svært fornøyde med å bli samarbeidspartnere med CRF Health’s enestående ledergruppe, og ser frem imot og sammen drive selskapets neste globale vekst fase”, kommenterer Philip Russmeyer, Partner ved Vitruvian Partners.

Verdane Capital VII investerte i CRF Health i konsortium med to medinvestorer; Ferd Capital og Hamilton Lane.

Avtalen forventes å sluttføres 31. Januar, i påvente av godkjenning fra konkurranse myndigheter.

Om Verdane og Verdane Capital Advisors

Verdane Capital Advisors er Nordens største og fremste, uavhengige forvalter av secondary direct-fond (fond som investerer i både porteføljer og enkeltselskaper). Verdanes fond har mer enn SEK 5 milliarder i kommittert kapital, og fokuserer på kjøp av nordiske porteføljer bestående av direkte investeringer i attraktive sektorer som energi, informasjons- og kommunikasjonsteknologi og industri. Fondene investerer også i enkeltvis i vekstselskaper.

Siden 2003 har fond forvaltet av Verdane Capital Advisors kjøpt 23 porteføljer med eierandeler i over 250 selskaper, inkludert Mathem, EasyPark, Resman og Wireless Maingate. Tidligere investeringer inkluderer Coding Technologies, Chipcon, DIBS, Nacre, Reslink, Reslab og Tradedoubler. For ytterligere informasjon, vennligst besøk www.verdanecapital.com.

Om CRF Health

CRF Health er en ledende global tilbyder av løsninger innen elektronisk innsamling av pasientdata i kliniske studier (eCOA). Med erfaring fra rundt 550 studier, tilpasning til over 100 språk i 74 land, har CRF Health sine TrialMax eCOA løsninger demonstrert industriens høyeste data nøyaktighet, oppfølging av pasienter og studie lokasjoner, samt god retensjon av pasienter.

CRF Health sine TrialMax løsninger forbedrer kliniske forsøk ved å gjøre data-rapportering mer praktisk for pasienter ved å integrere informasjon elektronisk, som i større grad sikrer etterlevelse av studiets retningslinjer. Selskapets løsninger inkluderer PROs (Patient Reported Outcomes), ObsROs (Observer Reported Outcomes) and ClinROs (Clinician or Rater Reported Outcomes).

Om Vitruvian Partners

Vituvian er et uavhengig private equity firma som spesialiserer seg på oppkjøp av mellomstore selskaper i vekst markeder, samt vekst kapital investeringer. Vitruvian fokuserer på investeringer i ‘dynamiske situasjoner’ innen industrier med karakteristika som høy vekst og kommersielle omveltninger, som informasjons teknologi, helsetjenester, media, telekom, finans, forretningstjenester, og sport og fritid. Vitruvian er for øyeblikket i prosessen med å investere VIP II, sitt nylig full-finansierte fond på £1 milliarder. Fondets tidligere investeringer i teknologi og helsetjenester inkluderer Just Eat, Snow Software, Callcredit Information Group og Healthcare at Home.