UFF - U-landshjelp fra Folk til Folk

Verdens fattigste takker for støtten

Pressemelding   •   sep 20, 2010 09:31 CEST

UFF og samarbeidspartnerne i Afrika og Asia setter pris på den folkelige støtte nordmenn viser ved å gi sitt brukte tøy i de grønne innsamlingscontainerne. 23. september premieres de beste innsamlingskommunene i 2009 som en del av den europeiske Humana People to People-dagen.

Humana People to People Day
23. september 2010 kl 13:00 arrangeres den første europeiske Humana People to People-dagen. Norge er ett av 42 land som er representert i det internasjonale bistandsnettverket Humana People to People (http://www.humana.org). I Norge opererer U-landshjelp fra Folk til Folk (UFF) i 170 kommuner, og våre søsterorganisasjoner ute i Europa arbeider i til sammen over 3.000 kommuner - disse samarbeidspartnerne settes i fokus torsdag 23. september. Arrangementet avholdes samtidig i 17 europeiske land (http://www.humanaday.org) og i Norge avholdes arrangementet på Jernbanetorget i Oslo. Det blir delt ut premier til de beste innsamlingskommunene i 2009 i fire ulike kategorier.
Følgende 28 norske kommuner er nominert i "topp-10"-Norge: Bergen, Elverum, Hamar, Hareid, Herøy, Jevnaker, Kongsvinger, Kristiansand, Larvik, Lillesand, Løten, Nannestad, Nesodden, Oppegård, Oslo, Ringsaker, Sande, Sandefjord, Skedsmo, Ski, Songdalen, Stange, Stranda, Trondheim, Ullensaker, Ulstein, Volda og Ørsta. Fem av kommunene er også nominert i "topp 10"-Europa. Premiene deles ut av førstesekretær og Cd`A ved den indiske ambassaden i Oslo, Mr. P. Balachandran. De fleste kommunene vil være representert under arrangementet, enten av ordfører, renovasjonssjef eller medarbeidere i de interkommunale avfallsselskapene.

(Bilder kunne ikke lastes opp, men kan ettersendes).

Solidarisk Humanisme- Rent praktisk er de fleste kommunene ikke involvert i selve innsamlingsarbeidet, men vi samarbeider om å få informasjon ut til innbyggerne om innsamlingsordningen - og kommunene er derfor gode samarbeidspartnere som gjør det enklere for folk i den rike del av verden å praktisere solidarisk humanisme som støtter folk i de aller fattigste delene av verden, sier Jesper Pedersen, daglig leder i UFF.

Education for All - FNs Tusenårsmål nr. 2
Innsamling, sortering og salg av brukte klær er av stor betydning for det arbeidet UFF gjør i Afrika og Asia; utdannelse av grunnskolelærere, opplæring av bønder i bæredyktige jordbruksmetoder, hiv/aids-forebyggelse og generell landsbyutvikling. I 2009 gjennomførte UFF 32 samarbeidsprosjekter i 8 land; Angola, Zimbabwe, Zambia, Guinea Bissau, Kina, Namibia, India og Malawi (http://www.uffnorge.org). Humana People to People-dagen er ett årlig arrangement, hvor søkelyset settes på ulike utviklingsproblemer - i år er fokuset FNs Tusenårsmål nr 2 - å sikre grunnskoleutdanning for alle innen 2015.
- Vi utdanner 15.000 grunnskolelærere i Angola, Mosambik, Malawi og India de neste fem årene, sier partnership koordinator i UFF, Rosa M. Fried.
Arrangementet åpnet 17. september med en fotoutstilling som viser bilder fra utdannelsessituasjoner i noen av verdens fattigste land. Alle skoleklasser på 5-10.trinn i Oslo og Akershus er invitert til fotoutstillingen som er åpen helt frem til torsdag 23. september. Her vil elevene få mulighet til å reflektere over hva utdannelse er, hva utdannelse betyr for mennesker, hvem som har rett til å få en utdannelse m.m.

UFF Second Hand - "hot og trendy høstmote på catwalken"UFF driver tre Second Hand-butikker sentralt i Oslo (Jernbanetorget 2, Storgata 1 og Pilestredet 47A). Her selges det klær, sko og accessoirer fra de siste 5 tiårene. I 2009 ble det omsatt 65.000 plagg gjennom disse butikkene.
UFF UnderGround - som av mange regnes for landets beste vintagebutikk - vil tirsdag 21. september kl 16:00 arrangere stort moteshow ute på Jernbanetorget - med mange spreke "out-fits" både for ham og henne. Her kan man få se noen av "de gamle klutene" få ett "nytt trendy liv".

22,5 millioner kilo CO2-utslipp spart i 2009
Ombruk av klær er ikke bare fornuftig ut i fra ett økonomisk perspektiv og det gode formålet, men for hvert kilo tøy UFF samler inn, så spares miljøet for 4,1 kilo CO2-utslipp (i.flg. rapporten "Environmental benefits from reusing clothes" av Laura Farrant, juli 2008). UFF samlet i 2009 inn 5.487 tonn klær og sko, og sparte miljøet for 22,5 millioner kilo CO2-utslipp.