ABB AS

Verdens kraftigste offshore vindkraftforbindelse er på plass i Nordsjøen

Pressemelding   •   aug 27, 2013 01:40 CEST

DolWin alpha offshore omformerstasjon setter ny verdensrekord for overføringskapasitet og spenningsnivå.

ABB har installert en offshore omformerstasjon i Nordsjøen med verdens høyeste overføringskapasitet og spenningsnivå. I omformeren konverteres vekselstrøm fra tre offshore vindparker på kysten av Tyskland til høyspennings likestrøm (HVDC) for effektiv overføring til fastlandet.

Omformeren på 320 kilovolt (kV) har en overføringskapasitet på 800 megawatt, noe som gjør den til den kraftigste installasjonen av sitt slag i verden.

I løpet av tre dager ble den 9300 tonn tunge plattformen med omformerstasjonen transportert offshore på en lekter til et sted rundt 75 kilometer fra Tysklands kyst. Løftet ble gjennomført av verdens største kranskip, Thialf, og satt på understellet, som allerede var på plass.

ABB i Norge er en del av den verdensomspennende ABB-gruppen som har hovedkontor i Sveits. ABB har virksomhet over hele landet med ca. 2200 ansatte og en årlig omsetning på rundt 9,6 milliarder kroner.

ABB har en over 100 år lang tradisjon innen kraft- og automasjonsteknologi og satser hvert år store ressurser på forskning og utvikling. Teknologi, produkter og systemer fra ABB er i bruk over hele verden. Våre produkter og systemer gir en mer stabil strømforsyning og bedre utnyttelse av eksisterende energi. Høyere energieffektivitet er siktemålet for alt vi gjør. Våre løsninger bidrar til økt produktivitet og dermed økt lønnsomhet for våre kunder.