Rezidor Hotel Group ASA

Verdens nordligste hotell svanemerkes

Pressemelding   •   jan 27, 2010 09:49 CET

Radisson Blu Polar Hotel Spitsbergen er etter nesten to års målrettet jobbing blitt miljømerket av Svanen. Hotellet har spesielt redusert energiforbruket gjennom å sette fokus på kildesortering, gjøre riktigere innkjøp, sette flere økologiske produkter på menyene og ikke minst jobbe med holdninger blant ansatte og gjester.
Utmerkelsen er den strengeste man kan oppnå innen hotell og servicebransjen.
– Vi er nå verdens nordligste bedrift og hotell som er blitt svanemerket. De helt spesielle omgivelsene her på Svalbard har gjort at vi måtte jobbe ekstra hardt for å kunne innfri Svanens miljøkrav. Nå har vi klart det, og vi er stolte over arbeidet den enkelte medarbeider har bidratt med, sier Sven-Erik Svendsen, direktør ved Radisson Blu Polar Hotel Spitsbergen.

Redusert forbruk
Rezidor Hotel Group, som bl.a. driver hotellkjedene Radisson Blu og Park Inn, har i mange år arbeidet aktivt for å redusere virksomhetens totale miljøbelastning. Ved Radisson Blu Polar Hotel Spitsbergen er både hotelldrift og logistikk endret. – Den polare naturen er veldig sårbar og gevinstene av hotellets miljøtiltak blir derfor ekstra gledelige, sier Svendsen. Resultatene er betydelige og målbare.

I kartleggingsperioden er resultatet følgende:
Energiforbruket kuttet med 92.816 KWh, en reduksjon på 5,2 prosent.
Vannforbruket kuttet med 1.114 kubikkmeter, en reduksjon på 13,5 prosent.
Restavfallet kuttet 6.840 kg, en reduksjon på 16,2 prosent.

Strenge krav
Nordisk Ministerråd innførte i 1989 Svanen som en felles, offisiell miljømerking i Norden. Symbolet er basert på logoen til Nordisk Råd, og ordningen omfatter Norge, Sverige, Finland, Island og Danmark. Merket stiller strenge krav og er det best kjente miljømerket i Norden. Svanemerket er tidsbegrenset, må fornyes og krever bl.a. energireduksjon, redusert vannforbruk, bruk av mindre miljøskadelige kjemikalier til oppvask og rengjøring, gode rutiner for avfallssortering, kraftig redusert bruk av engangsartikler og økt tilbud om økologisk mat.
Hotellene gjennomgår omfattende endringer og tar store grep for å redusere forbruk av energi, vann, miljøskadelige produkter og engangsprodukter.

Slik blir du en miljøvennlig hotellgjest:
Bruk håndkleet ditt flere ganger.
Ha en konstant temperatur på hotellrommet. Trivselstemperatur er 21 grader.
Ofte har baderommet to spylinger på toalettet, bruk den riktige.
Skru av strømbryteren når du forlater rommet, der hvor det ikke er sensor.
Skru av vannet mens du pusser tennene.
www.rezidor.com finner du flere tips.

For mer informasjon, kontakt:
Angelica Montez de Oca, Manager PR & Communication The Nordics
The Rezidor Hotel Group, Holbergsgt 30, N 0166 Oslo, Norway
M: +47 94 88 18 61
E-post: Angelica.Montez@Rezidor.com

Rezidor Hotel Group er et av verdens raskest voksende hotellselskap. Gruppens portefølje inkluderer mer enn 380 hoteller i drift og under bygging, med mer enn 81 000 rom i 59 land. Med hotellkjedene Radisson Blu (SAS) og Park Inn, er Rezidor en av de største hotellkjeden i Norge.

Rezidor driver hotellkjedene Radisson Blu Hotels & Resorts, Regent Hotels & Resorts, Park Inn og Country Inns & Suites i Europa, Midt-Østen og Afrika. Selskapet har fordelsprogrammet goldpoints plusSM for frekvente hotellgjester. Rezidor har signert en global lisensavtale med det italienske motehuset Missoni som inkluderer utvikling og drift av en kjede livsstilshoteller med navnet Hotel Missoni.

I november 2006 ble Rezidor Hotel Group notert på Stockholmsbørsen. USA-baserte Carlson Companies er største aksjonær.

Rezidors konsernledelse er basert i Brussel, Belgia. For ytterligere informasjon om Rezidor, besøk www.rezidor.com