Nyhetstips

Verdens største terrengsykkelritt kan bli årets reiselivsbedrift

Pressemelding   •   nov 02, 2010 15:45 CET

Birkebeinerrittet har vokst seg fra å være en gal ide til å bli verdens største terrengsykkelritt. Nå kan “Birken” bli årets reiselivsbedrift. Sammen med Juvet Landskapshotell og Fjord Tours AS kjemper Birkebeinerrittet om å vinne årets Reiselivspris.

- Birkebeinerrittet har utviklet seg i takt med markedet og er et godt eksempel på hvordan arrangementturisme kan føre til merverdi for reiselivet, sier Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i innovasjon Norge om nominasjonen.

Birkebeinerrittet har hatt en enorm vekst siden den spede begynnelse i 1992. Rittet har vært fulltegnet siden 1995, og samlet i år hele 25 000 deltakere.

Rittet kan også vise til en solid økonomisk vekst, og hadde i 2009 en omsetning på 33 millioner kroner.

Birkebeinerrittet har jobbet målrettet for å få flere internasjonale deltakere. De arbeider kontinuerlig for å forbedre arrangementet og har et sterkt fokus på å ikke sette varige spor i naturen.

- ”Merkevaren ”Birken” er godt kjent i Norge, og organisasjonen er innovativ for reiselivsnæringen både i regionen og nasjonalt. Innovasjon Norge er imponert over hvordan Birkebeinerrittet skaper ringvirkninger i lokalregionen, og stadig vinner mer popularitet, sier Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Reiselivsprisen 2010
Birkebeinerrittet AS fra Hedmark er en av de tre nominerte til årets Reiselivspris. Det er Innovasjon Norge som står bak denne høythengende prisen som skal inspirere til innovasjon i reiselivsnæringen. I år har det kommet inn rekordmange søkere, og konkurransen er hard. De to andre nominerte til finalen i Skaperkraft 2010 er Fjord Tours AS og Juvet Landskapshotell.

Dette er Skaperkraft 2010
Onsdag 24. november, hyller Innovasjon Norge de nye stjernene på den norske næringslivshimmelen under årets Skaperkraft på Folketeateret i Oslo. I tillegg til Reiselivsprisen vil Innovasjon Norge dele ut prisene Reodorprisen, Internasjonaliseringsprisen og Den nasjonale bygdeutviklingsprisen.

For mer informasjon, se http://www.innovasjonnorge.no/Skaperkraft

Tidligere vinnere av Reiselivsprisen:
2009: Sorrisniva AS
2008: Hemsedal turistkontor, Buskerud