Nobels Fredssenter

Pressemelding   •   feb 18, 2014 15:51 CET

European Photo Exhibition Award 02 | The New Social
BLIKK PÅ EUROPA

Mandag 3. mars kl. 17.00 har utstillingen European Photo Exhibition Award 02 - The New Social verdenspremiere på Nobels Fredssenter i Oslo. Med BLIKK PÅ EUROPA tolker tolv utvalgte fotografer vårt kontinents sosiale, kulturelle og politiske endringer.

I utstillingen møtes samtidskunst og det klassiske dokumentarfotografiet. Fotografene ble utfordret til å utforske temaet «The New Social» og forteller om nåtidens sosiale, politiske og kulturelle omveltninger i Europa.

Fotografi går rett til følelsene, på tvers av alder og geografi. For Nobels Fredssenter er det en glede å kunne løfte fram dette europeiske samarbeidsprosjektet til vårt engasjerte publikum, sier Bente Erichsen, direktør på Nobels Fredssenter.

Tolv europeiske fotografer er blitt valgt ut til å delta i den andre utgaven av den europeiske fotoprisen. Disse er: Linda Bournane Engelberth (Norge), Espen Rasmussen (Norge), Arja Hyytiäinen (Finland), Patricia Almeida (Portugal), André Cepeda (Portugal), Massimo Berruti (Italia), Simona Ghizzoni (Italia), Eric Giraudet de Boudemange (Frankrike), Jan Brykczynski (Polen), Kirill Golovchenko (Ukraina), Stefanie Steinkopf (Tyskland) og Paula Winkler (Tyskland).

Initiativtakerne til prosjektet er de fire store europeiske stiftelsene Fritt Ord (Norge), Körber-Stiftung (Tyskland), the Fondation Calouste Gulbenkian (Portugal) og Fondazione Banca del Monte di Lucca (Italia), som sammen har opprettet European Photo Exhibition Award (epea).

Fotograf Rune Eraker er kurator for utstillingen i Oslo. Han inngår også i kuratorteamet som er valgt av stiftelsene, og som følger de tolv utvalgte fotografene gjennom utarbeidelsen av de ulike fotoseriene og under felles workshops fram til ferdigstilling. De andre tre kuratorene er sosiolog og kurator Sérgio Mah fra Portugal, kunstnerisk direktør Enrico Stefanelli ved Lucca Photo Festival i Italia og direktør Ingo Taubhorn ved Haus der Photographie i Deictorhallen i Hamburg, Tyskland.

Utstillingsperiode: 4. mars–21. april
Utstillingsåpningen er mandag 3. mars kl. 17.00. Åpent for alle.

Individuelle pressevisninger og intervjuer med fotografene finner sted etter avtale i utstillingen mandag 3. mars fra kl. 10.00-16.00. Ta kontakt for å sette opp intervjutidspunkt og intervjuobjekter eller for å få tilgang til bilder fra andre fotografer enn de tre vedlagte pressebildene.

Visningssteder:
4. mars–21. april 2014, Nobels Fredssenter, Oslo, Norge
7. september–6. oktober 2014, Fondazione Banca del Monte di Lucca, Lucca, Italia
21. oktober–20. desember 2014, Fondation Calouste Gulbenkian, Paris, Frankrike
24. april–7. juni 2015, Haus der Photografie, Hamburg, Tyskland

_______________________
Nobels Fredssenter presenterer fredsprisvinnerne og deres arbeid og historien om Alfred Nobel. Senteret er en arena for debatt og refleksjon om aktuelle temaer som krig, fred og konfliktløsning. Fredssenteret arbeider i et skjæringspunkt mellom politikk og kultur, og har blitt internasjonalt anerkjent særlig for sin satsing på dokumentarfotografi og interaktiv teknologi. Skiftende utstillinger, morsomme digitale løsninger samt engasjerende filmer og foredrag bidrar til å skape et variert og magisk opplevelsessenter.

Styret i den uavhengige stiftelsen velges av Nobelkomiteen. Styreleder er Geir Lundestad, direktør er Bente Erichsen. Fredssenteret er finansiert gjennom en kombinasjon av privat og offentlig støtte. Hovedsponsorer og samarbeidspartnere er Hydro, Telenor Group, ABB og Norges Fotballforbund.