TV 2

- Vi er glade for at Stortinget legger til rette for en sterk kommersiell allmenkringkaster

Pressemelding   •   feb 18, 2016 14:28 CET

– Dette er en viktig dag for norsk mediemangfold og for Bergen. Nå ser vi frem til at regjeringen følger opp det brede politiske flertallet i komiteen og lyser ut en ny avtale, sier sjefredaktør og administrerende direktør Olav T. Sandnes i TV 2.

For tre tiår siden la Stortinget grunnlaget for etablering av TV 2 og oppheving av NRK-monopolet. Den norske allmennkringkastingsmodellen med konkurranse mellom en statlig og en privat allmennkringkaster har vært vellykket og sunt for samfunnsdebatten. Et bredt flertall på Stortinget sikrer nå at denne modellen blir videreført.

– Løsningene som politikerne har samlet seg om, med kompensasjon eller kjøp av allmennkringkastingstjenester fra en kommersiell aktør, sikrer balanse mellom forpliktelser og oppgjør. Alt ligger til rette for at TV 2 vil søke på en ny avtale når denne lyses ut, og at vi ved tilslag kan opprettholde hovedkontor i Bergen, sier Sandnes.

TV 2s avtale med staten om allmennkringkasting utløper ved nyttår. I avtalen har TV 2 blant annet påtatt seg å ha daglige egenproduserte nyhetssendinger, bidra til norsk kultur og språk fra hovedkontor i Bergen.

Den teknologiske utviklingen og konkurransen har utlignet fordelene TV 2 tidligere hadde som allmennkringkaster, samtidig som kostnadene ved allmennkringkasteroppdraget har økt vesentlig. Stortingsflertallet anerkjenner at en videreføring av dagens modell ikke er bærekraftig, og fastslår at staten må kompensere for merkostnader ved allmennkringkasterforpliktelsene.

– Vi er svært glade for at det er et bredt politisk flertall bak merknadene til allmennkringkastermeldingen. Dette sikrer langsiktighet i mediepolitikken og rammebetingelsene for allmennkringkasting inn i fremtiden, avslutter Olav T. Sandnes.

TV 2 er Norges største kommersielle TV-kanal, og er en del av mediehuset TV 2 som står bak en rekke etablerte merkevarer som TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Zebra, TV 2 Livsstil, TV 2 Sportskanalen, TV 2 Humor, TV 2 Sumo, TV2.no, TV 2 Mobil, TV 2 Skole og OB Team.TV 2 er en del av Egmont, som er et av Nordens største mediekonsern med 6300 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, og Egmont Fondet deler årlig ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, forlag, Klikk.no, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper.