Nyhetstips

- Vi har Apps-mania

Pressemelding   •   sep 09, 2010 08:46 CEST

Har du hørt ordet Apps... Det er det hotteste innen mobilbransjen om dagen. Apps er programmer (applikasjoner) som alle med såkalte smartphones kan laste ned på mobilen. Akkurat nå er vi ved inngangen til en norsk Apps-mania, viser en undersøkelse Infact har utført for mobilselskapet Chess.
Stadig flere blir fortrolig med ordet Apps.  Norge er i ferd med å bli en Apps-nasjon. Folk laster ned det ene programmet etter det andre på mobilen. Apps har en funksjon - det kan være spill, lottokupong eller en fil som gjør at du kan se nyhetene på mobilen.

Det er rundt 4,6 millioner mobilbrukere i Norge, og det verserer utallige Apps for alt mulig. Undersøkelsen viser at 30 prosent av norske menn har lastet inn programmer på mobiltelefonen og13 prosent av norske kvinner.
- Tar man hensyn til at de fleste mobiltelefoner fortsatt er av eldre årgang og at det fremdeles er et mindretall som har såkalte smartphones, fremstår tallene fra undersøkelsen som at det er en Apps-bølge i befolkningen. Menn viser at de er langt mer glad i teknologi enn kvinner, men kvinnene har likefullt funnet sin plass i Apps-jungelen, sier markedsdirektør Jarle Alvær i Chess.
Smartphones er et multifunksjonelt verktøy, og de som har fått seg en slik telefon gjør mer enn å ringe en venn og sende SMS.
Det er et markant skille i alder hos de som har lastet ned programmer. Nærmere 40 prosent av de under 40 år har lastet ned og installert en applikasjon på mobiltelefonen, mens det virker mindre interessant - eller mer komplisert - om man har passert 40 år.
- I  gruppen over 40 år er det 15 prosent som har lastet ned et program, uansett kjønn. Det er altså de unge som drar avgårde og viser vei i utviklingen, men det er ingen grunn til å avskilte dagens 40-åringer, mener Alvær.

Det er også geografiske forskjeller hvor hovedstaden også blir hovedsted for de mest Apps-frelste. 31 prosent av alle som har lastet ned en applikasjon finnes i Oslo, mens vestlandsbyene Bergen og Stavanger kommer etter og ligger på rundt 20 prosent, og hakk hæl kommer Midt-Norge og Nord-Norge.
- Med Apps blir mobilen garantert kjekkere, mer interessant og nytteverdien øker. Stadig flere trykker download på mobilen, sier Alvær.

For ytterligere informasjon kontakt

Chess v/ markedsdirektør Jarle Alvær, mobil: 920 400 40