Nyhetstips

-Vi ønsker å bryte anglosaksisk dominans innen nyhetsrapportering, sier Alain de Pouzilhac

Pressemelding   •   sep 27, 2010 10:08 CEST

Alain de Pouzilhac, leder for det franske TV- og radiokonsernet for internasjonale nyheter, Audiovisuel Extérieur de la France, og CEO for FRANCE 24, er i Oslo og Helsinki mandag og tirsdag. De Pouzilhac vil formidle målsetninger FRANCE 24 har satt seg om å være en tydelig utfordrer i markedet for nyhetsformidling.

-Vi gjør tingene på den franske måten i FRANCE 24 når vi presenterer et mangfold av meninger og synspunkter, som ofte bidrar til å skape debatt og konfrontasjon rundt viktige hendelser. En tungtveiende årsak for å etablere FRANCE 24 var å utfordre det vi ser på som ensrettet mediedekning. Dessuten ser vi på kultur som et viktig element i folks liv og dermed også i nyhetsbildet, sier Alain de Pouzilhac.

I dag er FRANCE 24 en suksess, og kanalen har funnet sin posisjon i et audiovisuelt landskap preget av sterk konkurranse.

FRANCE 24 imøtekommer publikums forventninger om tilgjengelig internasjonal informasjon gjennom kvalitetsproduksjoner samt moderne og troverdig formidling av nyheter.

Den internasjonale nyhetskanalen FRANCE 24 ble lansert i 2006 på tre språk; engelsk, fransk og arabisk. Kanalen ble først etablert i Europa, så i Afrika og i Midt-Østen, og har nå nylig utvidet sendingene til Nord- og Sør-Amerika og til Asia. Seere kan også motta FRANCE 24 via internett, mobiler og smarttelefoner. Gratis tjenester for iPhone og iPad kan lastes ned fra App Store.

I Norge ble FRANCE 24 lansert i april 2010 og sendes 24/7 gjennom Canal Digital og kabel.

-Det norske markedet er viktig for FRANCE 24. Nordmenn er aktive mediekonsumenter med stor etterspørsel etter nyhetsreportasjer. Dere er mangfoldige, bereiste og velutdannede trendsettere som viser stor interesse for verden utenfor Norge. Vår strategi er å rette oss mot folk som setter trender globalt og som er opinionsledere. Derfor er Norge og de andre nordiske landene viktige markeder for oss, avslutter Alain de Pouzilhac.

For mer informasjon, kontakt:

MS&L, ved Trude Holthe Møll,
Trude.holthe.moll@no.mslworldwide.com, tlf. + 47 909 62 818