Via Travel Norge

VIA Travel Group kjøper Swetravel

Pressemelding   •   feb 10, 2010 09:06 CET

VIA Travel Group kjøper det svenske reisebyråkjeden Swetravel AB. Oppkjøpet gjør VIA Travel, som er markedsledende i Norden, til Sveriges nest største reiselivsaktør.

Med oppkjøpet styrker VIA Travel sin posisjon betydelig i Sverige.
– Med dette oppkjøpet får vi tett opp til 20 prosent markesandel i Sverige. Samlet sett nærmer vi oss dermed målsetningen om å ha en tredjedel av forretningsmarkedet i Norden, sier konsernsjef Espen Asheim i VIA Travel Group.

Størrelse og lokal kompetanse
Swetravels medlemsselskap har i dag 43 salgssteder i Sverige, og i reisebyråene er 170 reisekonsulenter aktive i det daglige salget. Omsetningen på cirka 1,2 milliarder svenske kroner fordeler seg med henholdsvis 60 prosent i forretningsmarkedet og 40 prosent innen ferie/fritid, gruppereiser og konferanser/arrangement.
– Størrelse og lokal kompetanse er det vi leter etter i Sverige. I Swetravel fant vi den optimale balansen, sier Espen Asheim.

Kombinasjonen VIA Travel og Swetravel blir en av de største aktørene i det svenske markedet med totalt 60 salgssteder og en samlet omsetning på nærmere 4 milliarder svenske kroner. VIA Travel avslutter den neste måneden en due diligence prosess.

Styreformann i Swetravel AB, Hans Nohrenius, mener VIA Travel er perfekt for dem.
- VIA Travels satsning på hele forretningssegmentet i kombinasjon privatreiser og grupper&events,  gir oss de aller beste forutsetningene for å utvikles videre. Vi er overbeviste om at kunden vil ha personlig og tett oppfølging. VIA Travel deler dette synet. I tillegg kan vi i enda større grad tilby konkurransedyktige priser.

Vekststrategi
VIA Travel har de siste årene etablert seg som den største reiselivsaktøren i Norden for forretningsreisende gjennom målrettede oppkjøp i Norge, Danmark, Sverige og Finland. Sterk konsolidering på økonomi, innkjøp og IT kombineres med ulike distribusjonskonsept som online-løsninger, egne kontorer, franchiser og partnere. Online-løsningen nærmer seg allerede en brukerfrekvens på opp mot 35 prosent.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Espen Asheim, Konsernsjef VIA Travel Group ASA, Tlf: +47 913 46 515
Hans Nohrenius, styreformann Swetravel AB, Tlf: +46 70 310 92 16

Om VIA Travel
VIA Travel optimaliserer virksomheters reiseinnkjøp og yter profesjonell rådgivning i tilknytning til alle aktiviteter før, under og etter reisen.
Selskapet har 1200 ansatte på 73 nordiske kontorer og et globalt nettverk med 3.600 avdelinger. Vi tilbyr våre kunder globale løsninger skreddersydd for det nordiske markedet. Årlig omsetning er NOK 8,8 mrd. For mer informasjon se www.viatravelgroup.com

Om Swetravel AB
Swetravel er en av Sveriges største uavhengige reisebyråkjeder med 43 kontorer på 31 forskjellige steder. Den totala omsättningen överstiger 1,2 milliarder sek. Swetravels resebyråer er aktive innen både forretnings-og privatmarkedet.