JYSK

Vidtrækkende konsekvenser hos JYSK efter tv-dokumentarudsendelse

Pressemelding   •   nov 07, 2006 09:37 CET

Vidtrækkende konsekvenser hos JYSK efter tv-dokumentarudsendelse. Uvildig undersøgelse gennemført.

JYSK strammer op på kontrollen og tager skridt for at sikre, at virksomhedens etiske regler overholdes i fremtiden. Det sker efter tv-dokumentarudsendelsen ”Når tilbud dræber”.

DR1 viste den 19. juni tv-dokumentarudsendelsen ”Når tilbud dræber”, der rejste massiv kritik af arbejdsforholdene hos indiske tekstilproducenter, der bl.a. leverer varer til JYSK. JYSK har siden søgt at finde årsagerne til leverandørernes svigt og har kontrolfirmaet SGS inspicere de nævnte fabrikker uden varsel. SGS er et anerkendt, uvildigt firma, der bl.a. samarbejder med fagforeninger og miljøorganisationer verden over.

SGS’ rapport foreligger nu. Der er ikke konstateret børnearbejde, vold, fagforeningsforbud, umiddelbar sundhedsfare eller massiv miljøforurening i uoverensstemmelse med gældende lovgivning. Den konstaterer dog fejl og mangler, bl.a.  på arbejdsmiljøområdet, arbejdstidsregler og procedurer.

Rapporten medfører følgende:

• De nævnte indiske leverandører G.S. Exports og Kapoor Industries får indtil årets udgang til at få bragt forholdene og dokumentationen i orden. JYSK vil medvirke til, at produktionen drejes i en mere bæredygtig retning inden for de næste tre år. Uvildige inspektioner vil derfor fortsætte.
  • JYSK ønsker at indgå flere partnerskabslignende aftaler med henblik på at sikre ordentlige arbejds- og produktionsforhold. Der kan blive tale om at sortere og mindske antallet af leverandører.
  • JYSK’s etiske regler præciseres overfor samtlige leverandører, og der varsles yderligere kontrol af leverandørerne samt sanktioner ved overtrædelser. Ved gentagne og bevidste brud på tilliden, ophører samarbejdet.
  • JYSK fortsætter samarbejdet med SGS (www.sgs.com) og eventuelt andre kontrol firmaer om periodisk kontrol af de pågældende og andre fabrikker i både Indien og i andre lande. Egen inspektion skærpes.
  • JYSK tilslutter sig som den første danske virksomhed netværket BSCI (Business Social Compliance Initiative), der består af større europæiske detailkæder, bl.a. svenske ICA og hollandske Ahold, der i samarbejde opstiller og efterlever høje etiske standarder. (www.bsci-eu.org).
  • JYSK udnævner direktør for kommunikation, HR og social ansvarlighed.

Yderligere oplysninger:
JYSK: Kim Nøhr Skibsted, Director - Communications, HR & CSR,
T: +45 89 39 75 00, M: +45 40 90 54 93
SGS: Camilla Sørensen, SGS Scandinavia,
T: +45 36 93 33 12, M: +45 23 40 34 79

SGS' rapporter af uvildige inspektioner kan ses her:
summary_of_assessment_findings_g._s._exports.pdf
summary_of_assessment_findings_kapoor_industries.pdf

JYSKs etiske regler:

Danske Lars Larsen åpnet sin første butikk i 1979. I dag er JYSK en internasjonal gruppe med ca. 1.900 butikker i 34 land og 17.000 ansatte. JYSK ønsker å gi alle et godt tilbud og har ambisjoner om å åpne butikker over hele verden. Gruppen er eid av Lars Larsen, og den årlige omsetningen er på ca 2,5 milliarder euro. JYSK etablerte seg i Norge i 1988, den gang under navnet Norsk Sengetøylager. I Norge har JYSK 72 butikker og omsetter for ca. 1,3 milliarder norske kroner.