Hydro

Vil bruke overskuddsvarme fra Hydro Holmestrand til å lage varmtvannsbaseng

Pressemelding   •   feb 08, 2016 14:21 CET

I tre uker fremover skal elever ved Holmestrand VGS utrede mulighetene til å gjøre småbåthavna i Holmestrand om til et utendørs varmtvannsbasseng - med overskuddsvarme fra støperiet inne på Hydro. Ved prosjektslutt skal elevene presentere sine resultater for skoleledelsen og representanter fra selskapet.

Prosjektet er et samarbeid mellom Hydro Holmestrand og Holmestrand VGS. Også Holmestrand kommune og Jarlsberg Avis er involvert. Det er tredje året på rad at elever ved skolen får muligheten til å bryne seg på prosjekter i samarbeid med Hydro Holmestrand. For to år siden så de på utnyttelse av overskuddsvarme fra lakkanlegget, i år er oppgaven å gjenbruke overskuddsvarme fra støperiet. De skal prøve å finne ut hvordan de kan gjøre småbåthavna i sentrum om til et utendørs svømmebasseng.

– Vi gjør dette for å stimulere realfagsinteressen blant ungdom, og vi gjør det for å profilere oss i lokalsamfunnet. Hydro er den største private arbeidsplassen i kommunen og vi ønsker å ha et åpent forhold til alle rundt oss. De elevene som har fordypning i fysikk, har fått et prosjekt relatert til vår virksomhet i Holmestrand. Vi bidrar med veiledning av elevene i prosjektperioden. Spesielt morsomt er det at i år er prosjektet i samarbeid med kommunen og Jarlsberg avis, sier Lars Tveito, prosjektansvarlig fra Hydro.

Elevene er delt inn i fire grupper, hvor de skal kartlegge potensialet inne på verket og se på hvordan de kan overføre energi fra Hydro til jollehavna. Noen av elevene skal jobbe i Jarlsberg Avis disse ukene, hvor de skal produsere artikler om prosjektet.

Prosjektet avsluttes torsdag 3.mars, og elevene skal presentere sine resultater til skoleledelsen og representanter fra Hydro.

Hydro er et globalt aluminiumselskap med produksjon, markedsføring og handelsaktiviteter i hele verdikjeden fra bauksitt, alumina og energi til framstilling av primærmetall og valsede aluminiumprodukter, samt resirkulering. Med base i Norge har selskapet 13.000 ansatte involvert i aktiviteter i mer enn 50 land på alle kontinenter. Med utgangspunkt i mer enn 100 års produksjon av fornybar energi, teknologiutvikling og nyskapende samarbeid tar Hydro sikte på å gi større livskraft til kundene vi betjener, og til samfunnet vi er en del av.