Norges Kampsportforbund

Vil du komme på kadett, junior eller senior laget i karate ?

Pressemelding   •   jun 05, 2013 09:05 CEST

Har du en drøm om å komme på kadett-/junior- eller seniorlandslaget i Karate og dermed få muligheten til å representere Norge internasjonalt.

På landslaget vil du blant annet få Dr. Wayne Otto som trener. Wayne Otto er med blant annet ni VM-gull den mest suksessrike karateutøver i verden. Han har tidligere vært landslagstrener for England, og er hedret av dronningen i Storbritannia for sin innsats innen karate. Som landslagstrener for England har han  hentet hjem 30 medaljer i EM og VM.

Hvem kan søke?
Alle som trener og konkurrerer i WKF Karate kamp, uansett stilart, og som har ambisjoner om å komme på kadett-/junior- eller seniorlaget kan søke om opptak i samarbeid med sin klubb.

Alle som er på rekrutteringslaget i dag må søke om plass !

Opptakskrav
En forutsetning for å være med er at utøver, foresatte og klubb samarbeider om en helhetlig utviklingsplan sammen med forbundet, og at utøver/klubb har viljen og evnen til å kunne gjennomføre avtalte aktiviteter. Klubben må bidra til å følge opp at utøveren utvikler seg i henhold til avtalte utviklingsplanen.

Målet med søknaden
Målet med søknaden er å kunne kartlegge utøvere i Norge som vil satse på Karate som toppidrett. I tillegg vil søknadsprosessen bidra til at klubbtrenere og utøvere bedre vil forstå prosessen og kravene for å komme på landslaget.

Norges Kampsportforbund ønsker å ta vare på flest mulige utøvere, ikke bare de som lykkes i dag. Vi benytter oss av Olympiatoppen sin utviklingsfilosofi for å unngå å miste unge utøvere som kunne ha blitt dyktige utøvere på et senere tidspunkt.

Kravene som stilles til utøvere vil ikke bare være resultater men også fysiske, teknisk/taktiske og mentale forutsetninger samt toppidrettslige rutiner som må være på plass eller skal utvikles på veien.

Målsetting
Når det gjelder kadett- og juniorlaget er målsettingen å få frem seniorutøvere som er fysiske og tekniske gode, som utvikle seg til selvstendige idrettsutøvere som har den rette toppidrettskulturen. For juniorer og kadetter skal det ikke være fokus på medaljer, men på utvikling. For seniorlaget er
målsettingen å være selvstendige og har den rette toppidrettskulturen og å trene og konkurrere for å vinne.

Uttak
Etter søknaden ble send inn, gjennomfører landslagsledelsen en helhetsvurdering av utøveren. Den er basert på totalbildet av utøveren (resultater, toppidrettslige rutiner, evnen og viljen til å satse, etc.). Deretter vil de som kom seg gjennom denne søknadsprosessen og evalueringen, bli invitert til en
evalueringssamling og må gjennom en prøveperiode der de må oppfylle alle krav landslaget setter opp (se toppidrettslige handlingsplanen).

Alle seniorer som skal delta i offisielle mesterskap (EM og VM) må være en del av landslaget (etter prøveperioden, dvs. har oppfylt kravene og har landslagskontrakt) og må kvalifisere seg internasjonalt. Både kadett/junior- og seniorlaget vil være dynamiske og vil evalueres jevnlig.

Kostnader
Det vil være egenandeler ved samlinger og selvkost ved åpne konkurranser.

Til de som ikke ønsker å være med
Utøvere, trenere og klubber står fritt til å velge andre metoder og satse på egen hånd. De tar da et bevisst valg om å stå utenfor NKF toppidrettssatsing og kan dermed ikke forvente støtte eller oppfølgning , eller vurdering ved uttak.

Karriereplan
Karriereplan er viktig å ha uansett om du jobber eller studerer ved siden av idretten. Hvis du ikke har en karriereplan kan du få bistand til karriereveiledning eller yrkesveiledning. Forbundet har samarbeid med Wang Toppidrett og Podium. Wang har en egen kampidrettsgruppe og støtte utøvere som vil satse for fullt. Wang Toppidrett har undervisning og trening i Oslo, Fredrikstad, Stavanger og i Tønsberg.

Podium er en av de største innen karriereveiledning. Podium har mange gode samarbeidspartnere og leverandører som gjør at de kan skreddersy en karriereplan med ulike spennende tilbud for deg som utøver. Hos Podium kan du få muligheten til å ta nettbasert utdanning ved siden av idretten din, slik
at du kan satse både på idrett og utdanning samtidig. NKI Nettstudier er Nordens største på nettbasert undervisning. Sammen med NKI Nettstudier kan Podium tilby over 450 kurs innen yrkesrettet opplæring, videregående skole, fagskole og universitets- og høgskolestudier. De har flere studier som er godkjent av Statens Lånekasse. Podium gir også bistand til individuell kartlegging ift. utdanningsvalg/yrkesvalg, samt bistand i en jobbsøkingsprosess. I avtalen har vi tilgang til 40 læringsrom rundt i Norge hvor man kan gjøre lekser og få annen bistand.

Les mer om karriereplan

Søknadsfrist for landslaget er 30. Juni 2013

Kravene er:
Du må være medlem av en klubb som er medlem av forbundet og inneha norsk pass.

Det må være en avtale med klubbleder/trenere og evt. foresatte at dette er noe dere ønsker å satse på og klubben må støtte toppidrettssatsningen.

Du må være blant de beste i din vektklasse i Norge og du må ha internasjonal konkurranseerfaring fra minst 2 sesonger. (Premiere League stevner hvis du er senior, hvis du akkurat har blitt senior blir internasjonale junior stevner vurdert).

Du må kunne prioritere kampidretten din og du må derfor ha en karriereplan med hensyn til utdanning/arbeid. Dette kan du få bistand til blant annet hos Podium.

Du må ha tid, ressurser og vilje til å kunne satse det som kreves innen toppidretten. Utøvere må regne med å bruke mye av ferier og helger på trening, samlinger og stevner.

Du må ha toppidrettslige rutiner når det gjelder mat, restitusjon og søvn og fysisk trening må være en del av den daglige rutinen. Du må også ha treningsplan og føre treningsdagbok.

Du må ha fysiske forutsetninger, dvs. bestå den fysiske testbatteriet for juniorer og seniorer (se nederst)

Må ha tekniske/taktiske og mentale forutsetninger:

Tekniske minimumskrav for juniorutøvere:
*Kunne alle relevante basisteknikker
*Kunne variere og tilpasse alle relevante basisteknikker
*Kunne bruke alle relevante basisteknikker i forskjellige bevegelsesmønstre og step-mønstre
*Begynnende utvikling av en klar offensiv strategi
*Begynnende utvikling av en klar defensiv strategi
*Må ha minst en hovedteknikk som lykkes stort sett alltid

Tekniske minimumskrav for seniorutøvere:
*Kunne alle relevante basisteknikker
*Kunne variere og tilpasse alle relevante basisteknikker
*Må ha en klar offensiv strategi
*Må ha en klar defensiv strategi
*Må ha minst en hovedteknikk som lykkes stort sett alltid
*Må kunne raskt og effektivt ”lese”/analysere motstandere og tilpasse sine teknikker og sin strategi deretter

Mentale minimumskrav for juniorutøvere:
*Må han viljen og evnen til å trene og konkurrere med høy ytelse.
*Må kunne takle stress og fiasko
*Ha glede av og viljen til å fighte og vinne.
*Konkurransehardhet og hardhet mot seg selv, derav også evnen til å tåle smerter.
*Være kreativ – aktiv og oppfinnsom til å finne løsninger på treningsoppgaver og i kampsituasjoner

Mentale minimumskrav for seniorutøvere:
*Må han viljen og evnen til å trene og konkurrere med både resultat- og utviklingsfokus med høy ytelse
*Må kunne takle stress og fiasko
*Ha glede av og viljen til å fighte og vinne, sikkerhet til å vinne og høy selvtillit
*Ha høy mengde absolutisme og besluttsomhet til å nå mål og vinne kamper

Fysiske krav

jenter 18-21 år 800
Senior menn 1300
Senior kvinner 1000

Se linken for tester: (passord er test)

https://vimeo.com/album/2146498 -

Beskrivelse av testene ligger som vedlegg

SØKNAD

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.