Ving Norge AS

Ving etikkmerker hotell i samarbeid med Travelife

Pressemelding   •   feb 18, 2010 09:28 CET

Travelife hjelper selskaper i reisebransjen med å nå sine mål om bærekraftig turisme. I flere år har Thomas Cook i England samarbeidet med Travelife. Nå starter samarbeidet også med Thomas Cook Northern Europe der Ving Norge inngår.

– Travelife har et omfattende program for bærekraftig turisme og det stemmer bra med vår ambisjon om å være en reisearrangør med fokus på dette arbeidet. At evauleringen av vår innsats gjennomføres av Travelife sine nøytrale representanter og ikke av våre egne ansatte er viktig, sier Peter Grandell, direktør for Hotels & Resorts i Thomas Cook Northern Europe.

Travelife programmet for bærekraftig turisme inneholder miljømål og retningslinjer innen områder som  ansettelsesavtaler, minimumslønn, arbeidstid, rett til å organisere seg, bruk av lokale leverandører og markedsføring av lokalt næringsliv. Innsats mot barnearbeid og seksuell utnyttelse av barn er også prioriterte områder.

– Målsetningen er at implementeringen skal gå fort. Miljøarbeidet i Ving og Thomas Cook har allerede kommet langt da våre Sunwing hotell følger EUs Ecolabel. SunGarden hotellene følger vårt eget 50-trinns miljøprogram. Begge miljøprogrammer har mye til felles med Travelife sin kriterier. En fordel med Travelife er at andre viktige spørsmål innen bærekraftig turisme følges opp samtidig med oppfølgingen av miljøarbeidet, sier Peter Grandell.

Avgjørende er det også at Travelife sitt system er webbasert og enkelt å jobbe med for Ving som reisearrangør. Dermed er det også lett å løpende følge opp resultatene internt i Ving og Thomas Cook Northern Europe.

I første fase omfatter Travelife samarbeidet Ving-produktene Sunwing Resort, SunGarden og Sunprime Resort, totalt 35 hotell. Målet er at alle disse hotellene skal få sin sertifisering i løpet av 2010. Sunwing Resort Fanabe på Tenerife har allerede oppnådd det høyeste nivået i Travelife sin sertifisering, ”Gold”.

Sunwing hotellene vil arbeide parallelt med Travelife og EUs Ecolabel. I år gjør vi en ny revisjon av EU-Ecolabel for Sunwing Resort fordi de nåværende sertifisering for syv hoteller går ut. EU-Ecolabel er den mest krevende miljøsertifisering som i dag eksisterer for hoteller og vi har først ute med slik sertifisering i 2003. Kriteriene ble oppgradert høsten 2009, avslutter Peter Grandell.

For mer informasjon om miljøarbeidet i Ving: www.ving.no/miljo

For mer informasjon om Travelife: www.its4travel.com