Ving Norge AS

Ving - Norges største reisearrangør på Facebook

Pressemelding   •   feb 10, 2011 16:30 CET

For tiden blir det kåret og diskutert hvem som er størst og best på Facebook. Men spør man seg hvorfor man er på Facebook, og hva man får ut av det, er det et mye viktigere spørsmål.

8. februar ble vi kåret til Norges nest største bedrift på Facebook i Dagens Næringsliv (metronet). Men når vi ser på kåringene, er både Norwegian og SAS internasjonelle Facebook sider. Ving sin side er kun norsk for norske reisende. Derfor ser vi også på oss selv som størst i Norge av disse tre.

Det er nok ikke tilfeldig at det er reisebransjen som ligger øverst på listene her sier Sophie Frisholm, ansvarlig for all aktivitet i sosiale medier i Ving. Reise er et spennende og engasjerende tema for de fleste. Alle elsker å snakke om ferie, planlegge ferie, og dele ferietips. Så vi har nok en ganske stor fordel i å ha et så engasjerende tema å kommunisere om. Om vi for eksempel har et nytt reisemål er dette spennende nytt for veldig mange!

Men først og fremst er dette en spennende kommunikasjonskanal for Ving. Vår strategi i sosiale medier skal lede til at kundene opplever effektiv oppfølging, god service og personlige tilbakemeldinger uansett hvilken kanal hun/han velger å kontakte oss. Veldig mange ønsker å prate med oss gjennom Facebook. Derfor har vi jobbet med å få dette til å bli best mulig for de som ønsker å kommunisere med oss gjennom denne kanalen. Vi vokser med ca 30-100 nye venner hver dag for tiden. Så folk liker nok den positive aktiviteten vi har her inne.

Hele Ving er med på Facebook, inkludert ledelsen!

Ving har 50 års reisekompetanse innenfor sine fire vegger. Dette bruker vi aktivt i sosiale medier. Måter vi gjør dette på er at vi har eksperter på live-chat på utvalgte reisemål med jevne mellomrom. Når Christian Grønli tok over sjefstolen i Ving hadde han en time med våre tilhengere. Mange satt pris på å få denne muligheten. Vi fikk inn over 50 spørsmål. Neste uke skal vi har gresk-uke på Facebook, og siden Christian er vår beste ekspert på Parga stiller han opp! De fire andre er tatt fra ulike avdelinger.

Grunnen til at folk også forblir venner av oss er nok fordi vi kommer med spennende reisenyheter, tilbud og konkurranser også med jevne mellomrom.

Vi har dyktige reiseeksperter som svarer på spørsmål 6 dager i uken på Facebook. På denne måten får alle som tar kontakt best mulig hjelp til å finne ut hvor de ønsker å reise på ferie neste gang. Men det er ikke kun ansatte i Ving som elsker å besvare reisespørsmål. Vi har mange tilhengere som gir hverandre reisetips og råd om de ser at de kan svare på spørsmålene på siden. Råd fra kjente og ukjente venner er blitt vår tids måte å finne informasjon på nett. Vi stoler på andres reiseerfaringer, og tar det med i vurderingen. Sånn sett er også Facebook en ypperlig kanal for de som søker reisetips.

Men når det er sagt vil vi også påpeke hvor mye vi får igjen av all vår aktivitet her inne.

Vi har ca 25.000 aktive brukere hver dag, og ca 50.000 aktive brukere i måneden. Våre statusoppdateringer har rundt 100.000 visninger her dag. Det betyr at vi har en stor gruppe folk som er oppriktig interessert i tematikken. Med ca 2000 klikk hver dag inn til ving.no, som er vår hovedkommunikasjonskanal, får vi veldig mye relevant og god trafikk inn til nettsidene våre.  Facebook er et hjelpemiddel for å spre informasjon, og for å engasjere våre reiseglade venner.

Men vi må ikke glemme alle våre andre sosiale medier kanaler. Vi har også for eksempel en Youtube kanal hvor vi blant annet viser vår Lollo & Bernie danseskole. Disse filmene har over 13.000 visninger i måneden. Det kan være mange av de samme som ser den hver natt før de går og legger seg, men det gjør det jo desto hyggeligere at våre maskoter får være med på en slik seanse.