Ving Norge AS

Vings eget flyselskap får åtte nye Airbus-fly

Pressemelding   •   feb 03, 2011 08:00 CET

Vings eget flyselskap, Thomas Cook Airlines Scandinavia, skal i gang med å skifte ut seks av selskapets A321-fly og to A320-fly. Morselskapet Thomas Cook Group har i første omgang bestilt tolv A321-fly hos Airbus for levering frem til 2014. Listeprisen på de nye flyene ligger på 96 mill. US dollar per fly.

-       Parallelt med kjøpet av de tolv flyene skal det inngås leasingavtaler om utskiftning av gruppens øvrige kortdistansefly, i alt 59. Flere av disse flyene vil bli levert før de flyene som akkurat er bestilt. Det gjør det mulig for oss å motta de første fire av våre i alt åtte nye A321-fly allerede i 2013, forteller direktør Torben Østergaard fra Thomas Cook Airlines.

Flyene utstyres med hent nyutviklede ”sharklets” – også kjent som ”winglets”.

-       Sharklets er en spesiell vingekonstruksjon med oppoverbøyde vingetupper som vil redusere fuelforbruket med hele 3,5 prosent. Samtidig vil CO2-utlslippet årlig redusert med 700 tonn per fly. Det passer fint til vår miljøprofil. Kombinert med lavere utgifter til vedlikehold av flyene gir besparelsen på drivstoffet en bedre driftsøkonomi på de nye flyene enn på dem vi bruker i dag, forteller Torben Østergaard.

Vi er meget godt fornøyd med at Airbus også ble valgt som fremtidens flyflåte for oss, og ikke minst at flyene vil innredes med 211 helt nyutviklede seter, en konstruksjon som vil gi fem-seks cm ekstra benplass for passasjerene, sier Christian Fr. Grønli, administrerende direktør i Ving.