WebOn Group

WebOn rangert blant verdens ledende IT-aktører

Press Release   •   Aug 16, 2012 14:40 CEST

Det anerkjente analyseselskapet Ventana Research har i sin «Value Index – Product Information Management 2012» gitt WebOn AS stempelet «Hot Vendor» for sin produktportefølje innen Product Information Management (PIM). I undersøkelsen sammenlignes selskapet med aktører som IBM, Oracle, SAP, Hybris og Stibo Systems.

«Å se WebOn komme ut av denne undersøkelsen med så gode resultater styrker troen på at det vi har jobbet med siden 2005 har vært helt riktig», sier Administrerende Direktør i WebOn Einar N. Augedal. Det var i 2005 WebOn tok beslutningen om å dreie fokus fra å levere rene e-handelsløsninger til å satse på løsninger for distribusjon av produktinformasjon i flere salgskanaler.

Product Information Management (PIM) er nå etablert og anerkjent som et eget fagområdeområde innen IT. Programvaren og prosessene sikrer sentral administrasjon av produktinformasjon og understøtter salg av produkter gjennom flere kanaler, slik som fysiske utsalgssteder, web butikker, web- og trykt katalog i tillegg til nye medieflater som mobiltelefoner og nettbrett.

«PIM løser langt på vei utfordringen som ligger i å ha samme produktinformasjon tilgjengelig i alle kanaler», fortsetter Augedal. «Det skal ikke være slik at kunden har mer informasjon om et produkt enn hva den ansatte i en butikk sitter på. Er dette tilfelle har ikke salgsorganisasjonen gjort jobben sin. PIM dreier seg nettopp om å publisere rik – og lik – produktinformasjon i alle kanaler samtidig som en klarer å beholde kanalens egenart».

Flere norske selskaper har allerede lagt til rette for dette, selv om trenden har kommet lengre i land som Tyskland og USA enn her hjemme i Norge. En av de norske bedriftene som har tatt grep om utfordringen er Wilhelmsen Ships Service, som i år har implementert WebOn PIM for å kunne styre produktinformasjonen i selskapet mer effektivt.

«Vi ser nå at mange bedrifter lager egne applikasjoner til smarttelefoner og nettbrett, uten å tenke på hvordan produktene en presenterer i disse kanalene samsvarer med selskapets øvrige produktinformasjon. Det er dette butikkens selgere nå er i ferd med å oppdage, og som salgsorganisasjonene må møte med sentral administrasjon av produktinformasjon», avslutter Augedal.

WebOn ble etablert i 1995 og er et innovativt programvareselskap som leverer løsninger innen e-handel og PIM (Product Information Management). Dette er produkter og tjenester som bidrar til reduserte kostnader og økt salg for ledende nordiske handelsbedrifter. Blant WebOn´s kunder er COOP, Wilhelmsen Ships Service, Telenor Sverige, Würth, Motek, 2020:Mobile, Medinor, Norengros, Wittusen & Jensen, Berggård Amundsen, Samlerhuset, Also Actebis, og Sivilingeniør J.F.Knudtzen. WebOn hadde i 2011 en omsetning på ca 30 MNOK og et resultat på 3,2 MNOK.

Kontaktperson: Magnus Bakken, Chief Marketing Officer, telefon: + 47 415 12 569