Norges Kampsportforbund

Wushu suksess i Polen

Pressemelding   •   jun 06, 2011 06:30 CEST

Det ble gull og en sølvmedalje til Norge i den internasjonale wushu festivalen som ble arrangert i Warszawa i helgen

Andre Bobby Shukla fra Oslo kung Fu klubb vant gull i klassen junior lettkontakt – 80 kilo etter at han vant finalen 2-1 over Krzystof Lewicki fra Polen. Jan-Rhoar Skjøndal fra Flaktveit IK kampsport vant sølv i klassen fullkontakt - 80 kilo etter han tapte finalen 2-1 mot Kiesalu fra Belarus.

Neste uke reiser de til Spania for å delta Madrid open.  Madrid Open er et viktig stevne for etter Madrid er det ikke flere muligheter til å kvalifisere seg til Wushu-VM som arrangeres i Ankara i Tyrkia 6.-15. oktober

Sports-wushu
I de siste femti årene har wushu fått stor utbredelse også som konkurranseidrett, og i 2002 ble International Wushu Federation (IWuF)1 godkjent av IOC.

Konkurranseformene i wushu er taulo og sanshou. Taulo er en oppvisningsgren, der utøverne utfører bestemte mønstre med og uten våpen. Sanshou er kampdelen, der to utøvere går frikamp mot hverandre.

Norges Kampsportforbund (NKF) er det niende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu og wushu er de fremste konkurranseidrettene.