X Games Norway

X Games Norway 2017: Statsbudsjettet gir godt håp om nytt X Games i Norge

Pressemelding   •   okt 04, 2016 13:40 CEST

I februar søkte X Games-organisasjonen staten om 18 millioner kroner. Med dagens informasjon om statsbudsjettet er søknadsbeløpet i sin helhet innfridd av Regjering og Storting. Det viktigste premisset for et nytt X Games i Norge er dermed lagt.

I våres ble det flertall for en bevilgning på 8 millioner kroner av flertallet på Stortinget i behandlingen av revidert budsjett. Dette ga X Games-organisasjonen mulighet til å planlegge X Games Norway 2017. Byrådet i Oslo valgte ikke å videreføre sin støtte til arrangementet, som nå er planlagt flyttet til Hafjell.

• -Med dagens gledelige melding, er vi et langt skritt videre mot å kunne gi alle action-sport fans en hyggelig beskjed innen kort tid, sier Henning Andersen i SAHR som leder X Games Norway prosjektet.

Fortsatt er det noen elementer som skal på plass før et nytt X Games i Norge kan lanseres. Byrådet i Oslo må svare på henvendelsen om bruk av oppsparte sponsor- og billettinntekter fra 2016-arrangementet. Det er også viktig at få avklart lokal finansiering av et spennende og nødvendig lysprosjekt i Hafjell. I tillegg skal de nasjonale sponsorene bekreftes.

Vi er svært takknemlige for støtten fra både Regjeringen og Stortinget. Usikkerheten som har vært knyttet til prosjektet, spesielt med tanke på avklaring fra Oslo kommune har ført til utsatt lanseringstidspunkt. X Games Oslo 2016 var en suksess og mange venter nå spent på en avklaring – spesielt utøvere, sponsorer og mange mange fans.

Samarbeidspartnerne ESPN, TV 2 og SAHR vil møtes umiddelbart for å evaluere status i prosjektet og ta en beslutning. Denne vil bli offentliggjort i løpet av kort tid.

X Games ble arrangert i Norge for første gang i februar 2016.
Siden unnfangelsen i 1995 har ESPNs X Games blitt den ledende ekstremsportskonkurransen. X Games har også blitt en sterk merkevare for livsstil og et viktig utstillingsvindu for verdens beste actionsportsutøvere. Arrangementene skjer i tett relasjon med vertsbyene. I løpet av de to siste tiårene har X Games gjennomført actionsportkonkurranser og arrangementer med stor suksess i store deler av verden, i land som Brasil, Tyskland, USA, Spania, Frankrike, Canada, Kina, Japan, Korea, Malaisia, Mexico, Singapor, Taiwan og på Filipinene. Siden 2013 har X Games utviklet seg fra rendyrkede actionsportskonkurranser til komplette kulturopplevelser for unge mennesker – og andre som setter pris på kultur og actionsport. X Games har blant annet hatt opptredener fra artister som Kenye West, Nicki Minaj, Tiesto, og 50 Cent.