X Games Norway

X Games tilbake til Norge!

Pressemelding   •   nov 15, 2016 15:00 CET

X Games Norway 2017 blir gjennomført fra 8.-11. mars i Hafjell med slopestyle og big air på programmet. De norske stjernene er i verdenstoppen i disse øvelsene, og det er norske vinnermuligheter i hver eneste konkurranse i X Games Norway 2017. Så langt er Tiril Sjåstad Christiansen, Johanne Killi, Øystein Braaten, Kjersti Buaas og Mons Røisland invitert og bekreftet.

De første utøverne er invitert basert på deres pallplasseringer i X Games Oslo 2016 Big Air og X Games Aspen 2016 slopestyle. Den største stjernen er kanadiske Mark McMorris. Øvrige utøvere vil bli invitert basert på resultater den kommende sesongen. Det blir også egne norske kvalifiseringer i regi av Snowboardforbundet og NOR Freeski (Skiforbundet).

- Vårt mål er å lage det beste action sports-arrangementet noensinne i Europa. Vi gleder oss enormt til å ta fatt på denne oppgaven, sier Henning Andersen i SAHR, som leder X Games-prosjektet i Norge.

- TV 2 skal sende alle finalene på hovedkanalen i beste sendetid. X Games Norway 2017 blir den eneste slopestyle-konkurransen i verden i flomlys, som vil bli en fantastisk opplevelse for både utøvere og fans når lysmagien fra Big Air på Tøyen skal gjenskapes i en 750 meter lang løype, fortsetter Andersen.

- Vinterens suksess viste at X Games på kort tid ble norske ungdommers favorittarrangement. Vi fikk langt flere og yngre seere enn forventet, og X Games engasjerte de unge i arrangement, på tv og i sosiale medier. Dette er fremtidens tv-seere, sier sports – og nyhetsredaktør Jan Ove Årsæther i TV 2.

- X Games i Hafjell vil bli et fantastisk arrangement som engasjerer både de som ønsker å drive med egenorganisert idrett og de organiserte miljøene. Arrangementet med snowboard og ski freestyle vil være en inspirasjon for mange barn og unge og kan bidra til økt rekruttering og til å få flere barn og unge i aktivitet, sier kulturminister Linda Hofstad Helleland.

Sponsorinteressen er stor etter suksessen i vinter. SAHR og TV 2 har inngått to nasjonale sponsoravtaler før arrangementet er lansert. Mountain Dew og Renault vil snart iverksette sine kampanjer for å støtte X Games Norway.

Billettsalget lanseres den 9.desember. Ytterligere utøvere blir offentliggjort så snart de er kvalifisert og invitert. Underholdningskonsept og artister vil bli lansert i januar.

Kontaktpersoner:

Henning Andersen, SAHR & leder X Games Norway, mobil 906 95 119

Frida Blomgren, SAHR & kommunikasjonssjef X Games Norway, mobil 920 46 585

Inviterte utøvere:

BIG AIR
Snowboard Men Snowboard Women Ski Men Ski Women
From Oslo 2016 1 Yuki Kadono Cheryl Maas Henrik Harlaut Tiril Christiansen
From Oslo 2016 2 Max Parrot Christy Prior Fabian Bosch Johanne Killi
From Oslo 2016 3 Billy Morgan Kjersti Buaas Gus Kenworthy Emma Dahlstrøm
SLOPESTYLE
Snowboard Men Snowboard Women Ski Men Ski Women
From Aspen 2016 1 Mark McMorris Spencer O´Brien Jossi Wells Kelly Sildaru
From Aspen 2016 2 Sebastien Toutant Jamie Anderson Gus Kenworthy Tiril Christiansen
From Aspen 2016 3 Mons Røisland Hayley Langland Øystein Braaten Johanne Killi

X Games ble arrangert i Norge for første gang i februar 2016.
Siden unnfangelsen i 1995 har ESPNs X Games blitt den ledende ekstremsportskonkurransen. X Games har også blitt en sterk merkevare for livsstil og et viktig utstillingsvindu for verdens beste actionsportsutøvere. Arrangementene skjer i tett relasjon med vertsbyene. I løpet av de to siste tiårene har X Games gjennomført actionsportkonkurranser og arrangementer med stor suksess i store deler av verden, i land som Brasil, Tyskland, USA, Spania, Frankrike, Canada, Kina, Japan, Korea, Malaisia, Mexico, Singapor, Taiwan og på Filipinene. Siden 2013 har X Games utviklet seg fra rendyrkede actionsportskonkurranser til komplette kulturopplevelser for unge mennesker – og andre som setter pris på kultur og actionsport. X Games har blant annet hatt opptredener fra artister som Kenye West, Nicki Minaj, Tiesto, og 50 Cent.