Sony Ericsson Norge

Xperia PLAY – første PlayStation-sertifiserte smarttelefon

Pressemelding   •   feb 14, 2011 09:30 CET

XperiaTM PLAY kobler spillopplevelse av PlayStation-kvalitet med det aller siste av Android smarttelefonteknologi. Superrask grafikk og egne spillkontrolltaster gir den aller beste spillopplevelsen som er tilgjengelig på smarttelefon. Flere av de mest populære spillene fra Sony Computer Entertainment og ledende spilleverandører er tilgjengelige for nedlasting fra Android Market fra lanseringen i mars 2011

Barcelona/Oslo, 14. februar 2011. Sony Ericsson presenterer i dag XperiaTM PLAY. Med smarttelefonfunksjonalitet i toppklassen og engasjerende spillopplevelser stiller denne nye Android-smarttelefonen i en kategori helt for seg selv.

Når du holder Xperia PLAY i portrettmodus, byr den på alt man forventer fra en Sony Ericsson Xperia-telefon: den beste underholdningsopplevelsen, et svært godt 5-megapikselkamera, 4-tommers multitouchskjerm av meget høy kvalitet og førsteklasses sosiale nettverksegenskaper.

Men når spillkontrollen skyves ut, trer man inn i en ny, mobil og engasjerende spillverden. Den utskyvbare spillkontrolleren har en digital D-pad, to analoge berøringspader, to skulderknapper og PlayStations fire ikoner: sirkel, kryss, firkant og trekant. Qualcomms optimerte Snapdragon-prosessor med1Ghz CPU og innebygd Adreno GPU grafikkprosessor gir silkemyk 60fps-avspilling av 3D mobile spill og minimalt batteribruk ved Internett-bruk. Det betyr lang batteri- og spilletid for brukerne.

– Xperia PLAY gir markedet en helt ny type produkt og lever opp til Sony Ericssons visjon om kommunikasjonsunderholdning, sier markedssjef Anniken Amdam i Sony Ericsson Norge.– Xperia PLAY er resultatet av et nært samarbeid mellom Sony Ericsson, Google og Sony Computer Entertainment. I tillegg har vi en rekke av verdens ledende spillprodusenter med på laget. Dermed sikrer vi at Xperia PLAY møter de høye forventningene markedet har fått til dette produktet.

Xperia PLAY opererer på Gingerbread (versjon 2.3), altså siste versjon av Google’s Android-plattform. Xperia PLAY blir også den første enheten som er sertifisert for PlayStation. Det innebærer at den vil ha tilgang til spillinnhold fra PlayStation® gjennom PlayStation Suite-initiativet, som Sony Computer Entertainment har under utvikling for lansering senere i år.

Kazuo Hirai, som leder Networked Products and Services Group i Sony Corporation uttaler:
– Xperia PLAY er noe helt for seg selv og nok et eksempel på høykvalitets produkter og tjenester som utnytter Sonys teknologi og kompetanse.

For å kunne tilby en innholdsrik og levende spillverden, med mange nye spill tilgjengelig gjennom Android Market helt fra lanseringen av, har Sony Ericsson gått sammen med sentrale spillprodusenter. Blant spillene som kommer på Xperia PLAY er EAs Need For Speed, Sims 3 og verdens første multispillerversjon av FIFA 10 for mobil. GLU Mobile/Activision kommer med Guitar Hero, og Gameloft med Assassin’s Creed og Splinter Cell. Sony Ericsson har inngått samarbeid med Unity Technologies og bruker selskapets prisbelønte utviklingsplattform for å sikre løpende tilflyt av 3D-spill av høy kvalitet.

– Xperia PLAY og PlayStation Certified-spill er gode eksempler på hvilken innovasjon som er mulig i det åpne Android-miljøet, sier Andy Rubin, Vice President of Engineering i Google.

En forhåndsinstallert applikasjon gjør det enkelt for brukerne å finne frem til og laste ned spill som er optimert for Xperia PLAY, samt å hente opp nylig spilte spill og finne informasjon om spillene de har lastet ned.

Sony Ericsson Xperia PLAY blir tilgjengelig fra mars 2011.

Hva sier innholdspartnerne?

Electronic Arts, Travis Boatman, VP, Worldwide Studios for EA Mobile:
– EA har samarbeidet tett med Sony Ericsson om spennende versjoner av populære spillfavoritter som The Sims™ 3 og EA SPORTS™ FIFA 10 for Xperia PLAY. Denne enhetens egne spillpad gir spillere av FIFA 10 det aller viktigste i fotball – ballkontroll, raskt valg av spillere, lekende lette pasninger med mer. Samme robuste kontroll gir Xperia PLAYs unike spillpad i The Sims 3. Vi gleder oss til å se brukerne få nye opplevelser av våre beste spill gjennom Xperia PLAY.

Gameloft, Michel Guillemot, President:
– Gjennom samarbeidet med Sony Ericsson kan vi tilby ti av våre bestselgere allerede ved lanseringen av Sony Ericsson Xperia PLAY. Siden vi startet Gameloft har det vært min visjon å gjøre videospill til underholdning for massene. Med lanseringen av Xperia PLAY er denne visjonen blitt til virkelighet: En smarttelefon som på samme tid er en vanlig mobiltelefon og en spillkonsoll med den beste spillopplevelsen som kan fås i en mobiltelefon. Gameloft vil komme med mer enn 20 spill for denne enheten i løpet av det kommende halvåret.

Glu Mobile, Niccolo de Masi, CEO:
– Glus strategiske samarbeid med Sony Ericsson kobler oss med en ledende innovator i mobilteknologi og spill. Vi ser frem til å sette større fart i sosiale spill på mobil med nye, spennende tilbud for Sony Ericssons nyeste mobilenheter.

Innholdspartnere fra lansering av:
Sony Computer Entertainment
Digital Chocolate
Digital Legends
Electronic Arts
Fishlabs
Gamehouse
Gameloft
Glu Mobile
Handy Games
Namco Bandai Networks
Polarbit