Zalando

Zalando øker nettosalget med 600 millioner euro i 2013

Pressemelding   •   feb 14, 2014 18:14 CET

• Nettosalg økte med mer enn 50 prosent til 1,8 milliarder euro
  • Zalando vant markedsandeler i alle nøkkelmarkeder
  • Kjerneregion DACH overgikk 1 milliard euro i nettosalg og gikk fortsatt i null
  • Lett forbedret EBIT-margin til tross for dårlige værforhold og fortsatte investeringer i logistikk og teknologi
  • Vellykket overgang til mobilalderen med over 35 % besøk fra smarttelefon eller nettbrett ved utgangen av året

Berlin, 14. februar 2014. Zalando, Europas ledende nettbutikk for mote, økte nettosalget i 2013 med omtrent 600 millioner euro eller over 50 prosent til 1,8 milliarder euro, i henhold til selskapets innledende tall. Veksten var drevet av den positive utviklingen av de eksisterende sko- og bekledningskategoriene i kjernemarkedene, i tillegg til sterk utvikling i de syv nye markedene som Zalando gikk inn i i 2012.

I 2013 fortsatte Zalando å øke i forhold til markedsveksten og vant markedsandeler i alle regionale markeder. I kjerneregionen DACH (Tyskland, Østerrike og Sveits) fortsatte Zalando å yte sterkt, og nådde for første gang mer enn én milliard euro i nettosalg. Alle internasjonale regioner viste høye tosifrede tall i netto salgsvekst. Spesielt de syv nye markedene som ble etablert sommeren 2012 utviklet seg bra og presset salgsveksten til over 70 prosent i første halvdel av 2013, sammenlignet med samme periode i 2012.

«2013 var enda et sterkt år for oss og fremhevet vår ledende posisjon i netthandel i Europa innen mote,» sa Robert Gentz, styremedlem i Zalando.

Med mer enn 300 millioner butikkbesøk i fjerde kvartal i 2013, etablerte Zalando seg som Europas mest besøkte moteside.

Utfordrende motemarked på grunn av sen sommer og mild vinter

Mens den raske trenden overfor netthandel fortsatte, møtte den samlede moteindustrien i fastlands-Europa utfordrende markedsvilkår i 2013, forårsaket av en sen start på sommeren og en mild vinter. Dette førte til høye rabattnivåer i markedet, som igjen presset marginene.

«2013 var et tøft år for detaljhandlere innen mote i fastlands-Europa. De vanskelige
værforholdene resulterte i høyere rabatter for mote generelt,» sa styremedlem David
Schneider.

Endringen fra Zalandos første kategori med skotøy til andre motekategorier inkludert bekledning,
sportsklær og tilbehør fortsatte, og for første gang i selskapets historie solgte Zalando mer klær
enn sko i løpet av regnskapsåret 2013. Zalandos kundebase fortsatte å vokse sterkt, og avsluttet
året med over 13 millioner aktive kunder som har handlet hos Zalando minst én gang i løpet av de
siste 12 månedene, sammenlignet med over 9 millioner i 2012.

Noe forbedrede marginer til tross for dårlige værforhold og fortsatte investeringer som
basis for fremtidig vekst

EBIT-marginen økte med rundt 0,5 prosentpoeng fra minus 7,2 % i 2012. Marginutviklingen ble
påvirket hovedsakelig av to effekter: For det første stod Zalando overfor utfordrende værforhold i
2013. Dette førte til høye rabattnivåer i markedet, som igjen presset marginene. For det andre
bestemte selskapet seg for å fortsette strategiske initiativer i 2013 som basis for fortsatt fremtidig
vekst og forbedret kundeopplevelse, noe som førte til opptrappingskostnader i områder som
distribusjon og teknologi. For eksempel ble total lagerkapasitet mer enn fordoblet i løpet av 2013.
Det første egenutviklede distribusjonssenteret i Erfurt er nå i drift og påbyggene er forventet å stå
ferdige i 2014, noe som vil gjøre Erfurt til det største anlegget for netthandel i Europa. Driften ved
det nye distribusjonssenteret i Mönchengladbach har også tatt seg opp, og Zalando bestemte seg
for å investere i en utvidelse av dette anlegget i 2014.

I kjerneregionen DACH oppnådde Zalando EBIT i null også for regnskapsåret 2013, kombinert
med fortsatt sterk vekst. Zalando opprettholdt sitt fokus på kundeservice ved å tilby gratis levering
og attraktive returbetingelser. Den gjennomsnittlige returkvoten forble stabil på omtrent 50 prosent.

«Selv om økte rabatter satte press på marginene, fortsatte vi å investere for å tilfredsstille
våre kunder. Samtidig har vi forsikret oss om at vi har infrastrukturen som trengs for å
betjene fremtidig vekst,» sa Rubin Ritter, styremedlem i Zalando.

Zalando er godt kapitalisert for å finansiere fremtidig vekst med en netto kontantbeholdning på
over 350 millioner euro ved utgangen av år 2013. I samme år kunne Zalando dessuten føye
ledende internasjonale investeringsselskaper som Ontario Teacher's Pension Plan's (OTPP) og
Anders Holch Povlsen til listen over sine aksjonærer.

Etablering av en sterk selskapsledelse

For å etablere en selskapsledelse passende for sitt internasjonale fotavtrykk og fremtidig vekst, endret Zalando sin juridiske organisasjonsform til et privat tysk aksjeselskap («Aktiengesellschaft» eller «AG») i desember. Cristina Stenbeck, styreleder for Investment AB Kinnevik, vil bli utnevnt som leder av representantskapet i Zalando. Lothar Lanz, administrerende direktør hos Axel Springer SE, har også blitt utnevnt til representantskapet i Zalando AG og vil opptre som leder av revisjonskomiteen.

Zalando omfavner mobilitet

Zalando bestreber å tilby kunder den beste moteopplevelsen på nett. Med et teknologiteam bestående av over 400 medlemmer, klarer Zalando nå å drifte nesten alle prosesser fra overbetaling til oppfyllelse internt. For å ytterligere styrke sin lederstilling i et online-miljø i rask endring, styrer Zalando aktivt overgangen til den voksende mobilbruken blant sine kunder. Mobil-aktiverte butikker er nå tilgjengelige i alle 15 markeder, og tyske apper har blitt lansert for Android- og iOS-enheter. Ved utgangen av 2013 kom over 35 % av trafikken i Zalando-butikker fra mobile enheter, inkludert nettbrett.

Om Zalando

Zalando (www.zalando.no) er Europas ledende nettbutikk for salg av sko, mote sportsprodukter. Det brede sortimentet for kvinner, menn og barn omfatter alt fra populære hverdagsplagg til ettertraktede designerklær fra over 1 000 internasjonale merker.

Foruten sko og klær på nett inkluderer Zalandos store utvalg også eksklusive accessories, sportsutstyr og interiør. Zalando.no tilbyr gratis levering, og kunden kan kostnadsfritt returnere varene innen 30 dager. Med sin egen moteblogg, Facebook-side og Twitter-konto holder Zalando sine kunder kontinuerlig oppdatert på det siste fra moteverden.

Selskapet ble etablert av Robert Gentz og David Schneider i 2008, og selskapets hovedkvarter er lokalisert i Berlin. Som en følge av suksessen i det tyske markedet ble Zalando lansert i Østerrike i 2009, samt Nederland og Frankrike i 2010. Videre utvidelse til Italia, Storbritannia og Sveits fulgte i 2011. I 2012 ble Zalando lansert i Norge, så vel som i Sverige, Belgia, Spania, Danmark og Finland.