Pressemelding —
- En skam at Norge investerer i atomvåpen
Grønn Ungdom, Miljøpartiet De Grønnes ungdomsparti, var i dag med å møte statssekretær Hilde Singsaas for å kreve at Oljefondet trekker ut sine investeringer i atomvåpen. Hele 17 organisasjoner står samlet bak kravet.
Lørdag kom det frem i en rapport fra ICAN at det norske Oljefondet investerer i selskaper som gjennom sin virksomhet bidrar til å opprettholde Storbritannias, Frankrikes og USAs atomvåpenprogram.
- Det er en skam at Norge investerer i atomvåpen, samtidig som vi desperat prøver å opprettholde bildet av fredsnasjonen Norge, sier Hallvard Surlien, talsmann for Grønn Ungdom.
Norge har over lang tid hatt et mål om å få på plass et reelt totalforbud mot atomvåpen. Grønn Ungdom mener dette arbeidet er viktigere enn noen gang, og etterlyser handlingsvilje hos Regjeringen.
- Det er utrolig at vi enda ikke har fått på plass et internasjonalt forbud mot atomvåpen. Det minste vi kan gjøre er å trekke seg ut av disse selskapene, men vi bør også ta initiativ til å starte forhandlinger om en avtale som forbyr slike våpen, mener Surlien.
Emner
- Miljø, energi
Kategorier
- hallvard surlien
- ican
- atomvåpen
- oljefondet
Om Grønn Ungdom
Grønn Ungdom (GU) er ungdomspartiet til Miljøpartiet de Grønne (MDG). Vi jobber for et medmenneskelig samfunn i økologisk balanse, med bærekraftig produksjon og langsiktig tenkning.